Presentatie

Om de Golf van antwoord te kunnen dienen moest Renault de kwaliteit en de afwerking tot het uiterste drijven. Op de vier hoeken van onze planeet werden er tests uitgevoerd waarbij de auto's niet gespaard werden. Om dadelijk groot te kunnen uitpakken heeft Renault niet op de mogelijke motorisaties beknibbeld maar stelt het een hele resem motoren voor. Niet minder dan 7 dieselmotoren van 85 tot 160 pk vinden een plaatsje onder de kap van de Megane. De benzineversies starten bij een atmosferische 1600 cc en eindigen bij een 180 pk sterke 2-liter turbo, waarbij de nieuwe 1,4 liter turbo van 130 pk in het oog springt. Bovendien stonden comfort, rijgedrag en veiligheid erg hoog op de aandachtsschaal.
De lijn van de wagen is erg vernieuwend waarbij de coupé de kroon spant. Deze laatste ziet er erg geslaagd uit en laat op stilistisch gebied zijn sportieve ambities duidelijk blijken. Maar daarbij wordt door de brede C-stijlen de zichtbaarheid naar achteren wel opgeofferd. De berline ziet er minder apart uit maar zijn oplopende koetswerklijn bezorgt hem toch een stevige dosis dynamisme. Beide modellen delen trouwens de karakteristiek duikende motorkap met een opvallend design ...

Veiligheid, getekend Renault

Renault heeft op het gebied van veiligheid natuurlijk een naam te verdedigen en wou met deze nieuwe Megane zowel op actief als op passief gebied de nieuwe maatstaf zetten. Logisch dus dat de auto vol elektronische hulpmiddelen steekt. ABS, AFU (noodremhulp), ESC (ESP by Renault) zijn zowat gemeengoed geworden, maar de laatste nieuwe kreet is de CSV (onderstuurcontrole). Wat passieve veiligheid betreft innoveert Renault met captoren voor laterale schokken die een effectievere en promptere reacties van de airbags met gediferentieerde ontplooiïng bevelen. De resultaten van de NCAP-testen zijn nog niet bekend, maar de ingenieurs hebben er alle vertrouwen in dat de Megane zelfs de uitstekend geplaatste Golf achter zich zal laten.

Motoren

Tijdens deze gedetailleerde test mochten we drie diesels aan de tand voelen. Zo reden we met de 1,5 dCi van 85 en 105 pk, maar ook de volledig herziene en dus haast nieuwe 1,9 dCi van 130 pk moest zijn kwaliteiten bewijzen. De kleinste van de drie is de enige die nog met een 5-bak geleverd wordt. 200 Nm koppel is absoluut geen slechte waarde maar toch heeft de motor het moeilijk om de auto vlot vooruit te stuwen, terwijl je een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100km ook niet echt een exploot kan noemen.
Voor slechts 0,2 liter per 100km meer rijdt de 105 pk versie een heel pak vlotter. Twintig pk meer en 40 Nm extra maken een heel verschil op de weg en deze versie lijkt komt als de meest homogene voor de dag. Temeer daar de 6-bak heel wat aangenamer te bedienen is als de rubberen bak met 5 gangen uit de instapversie.
De 1,9 dCi van 130 pk en 300 Nm kan prestaties neerzetten die je eerder van een grote reisberline zou verwachten. Van 0 tot 100 gaan er 9,5 seconden voorbij terwijl de topsnelheid zich op 210 km/u stabiliseert. Toch blijft het verbruik met 6,9 l/100km erg beheerst. En bovendien is hij nog erg stil ook.

Wegligging

De Coupé wordt in serie op een sport-ophanging gezet en voelt daardoor vrij droog aan. Op goede wegen levert dit een uitstekend rijgedrag op maar op slechte wegen begint de auto bij een sportieve rijstijl nogal te pompen wat een teken is voor een mindere demping. Naar ons gevoel zijn de dempers te stug bij inveren maar van de andere kant te soepel bij uitveren waardoor de koetswerkbewegingen niet goed in toom gehouden worden. Er zit dan niets anders op dan het ritme wat te laten zakken waarna deze fenomenen snel verdwijnen.
De berline staat uiteraard op een zachter afgesteld onderstel. Op slechtere wegen levert dit hem wel een voordeel op. Hij voelt zekerder en efficiënter aan en gedraagt zich vrij speels waardoor bochtige wegjes een hoop rijplezier opleveren. De koest pompt nog steeds maar op geen enkel ogenblijk veroorzaakt dit onverwachte reacties terwijl oneffenheden uitstekend weggefilterd worden.

Comfort

De droge ophanging laat de coupé op hobbelige wegen in de steek en weer kan de berline een betere score voorleggen en toont die zich veel toleranter. De stoelen van de Coupé geven wel veel beter steun als die uit de berline maar diens leefbaarheid profiteert natuurlijk van een grotere hoofdruimte, zeker achterin. In beide gevallen mag de bageruimte best gezien worden maar de koffer van de Coupé is iets moeilijker belaadbaar.
In een Renault zit je steeds goed en ook nu worden lange trajecten tot een formalitiet herleid. Bovendien is de geluiddemping uitstekend en kreeg vooral de 1,9 dCi een erg goed bestudeerde inkapseling. Toch merken we nog enkele windgeluiden op, zonder dat die overdreven sterk worden. De ergonomie is goed, behalve voor de snelheidsregelaar/begrenzer die op elleboogsteun zijn plaatsje vond.

Prijzen en uitrusting

De Mégane is als berline in Authentique-uitvoering met de 1,5 dCi 85 onder de kap, vanaf 17.800 € beschikbaar. Deze basisuitvoering krijgt al een behoorlijke uitrusting mee. Manuele airco, boordcomputer, pollenfilter en in de hoogte rgelbare bestuurderszetel behoren tot de serieuitrusting. Voor een autoradio moet je echter via de kassa passeren. De andere motoren kan je enkel met een hogere uitrusting bestellen. Hierbij kan je kiezen tussen de Dynamique, de Expresion of de Privilege. Bij gelijke uitrusting moet je voor de 1,5 dCi 105 goed 1300 € meer neertellen. De 1,9 dCi is enkel met de twee hoogste uitrustingniveaus beschikbaar en start aan 24.050 €.Voor de Coupé moet je op nog 500 € extra rekenen.

Conclusie

Eén ding is zeker: tegenover de vorige versies heeft de Megane heel wat aan kwaliteit gewonnen. Met een uitgebreid gamma motoren en uitrusting mikt hij ook op een groter publiek. Het rijcomfort van de berline mag zeker bij de besten uit de categorie gerekend worden en omdat hij haast geen mindere punten telt lijkt niets een erg succesvolle carrière in de weg te staan. Maar met de beperkte zichtbaarheid naar achteren van de Coupé moet je toch leren leven. Onze keuze? De berline 1,5 dCi 105 in Dynamique-uitvoering.