Op het salon van Geneve zagen we een spectaculaire uitbreiding van het Megane-gamma. Naast de sportieve RS werden immers ook de Grandtour en de monovolumes Scenic en Grand Scenic voorgesteld ! Beide laatsten gaan verder op het elan van hun voorgangers en krijgen naast een massa bergruimtes ook nog een record aan interieurruimte mee.
 

5 of 7 plaatsen

Uitwendig ziet de nieuwe er vloeiender en meer gestrekt uit. Het minder geblokte koetswerk van de nieuwe Scenic heeft een meer volwassene maar ook een meer dynamische uitstraling. De Scenic kan enkel als vijfplaatser verkregen worden terwijl de Grand Scenic tot zeven inzittenden kan meenemen. Deze laatste biedt trouwens een record aan bergruimtes. Her en der in het interieur werden niet minder dan 92 liter verspreid. Vier ruimtes onder de vloer, tot 4 schuiven onder de stoelen, 6 zakjes op de stoelen, een handschoenkastje van 11 liter en een opklapbare centrale console van 9liter zorgen ervoor dat er niets meer in de auto hoeft rond te slingeren. Tegenover zijn voorganger neemt het koffervolume met 10 % toe en de interieurruimte mag zeker de grootste kwaliteit van deze Grand Scenic genoemd worden met bijzonder veel aandacht voor de tweede rij.
 

Uitrusting

Voor de wat smalle parkeerplaatsjes heeft Renault een parkeerhulp voorzien maar voegde er ook een achteruitrijcamera aan toe. Op het instrumentenbord wordt een TFT-scherm met gepersonaliseerde weergave gemonteerd terwijl het Carminat TomTom-navigatie slechts 500 € extra moet kosten.
 

Technisch gezien

De nieuwe Scenic en Grand Scenic zijn natuurlijk op de nieuwe Megane gebaseerd. Hierdoor wordt het rijplezier duidelijk verhoogd. De beter geleide achteras, de goed gecontroleerde koetswerkbewegingen en de precieze en gevoelige stuurinrichting moeten er voor zorgen dat je de hoogte van de auto snel kan vergeten. Zes benzinemotoren en zeven diesels zorgen voor de aandrijving. Uiteraard zijn het de motoren die we ook bij de klassieke Megane terugvinden.