De Audi TT RS wordt in Geneve in avant-premiere voorgesteld. En voor de oudjes onderons die de 5-cilinder van de Audi Quattro van Michelle Mouton nog gekend hebben moet dit als muziek in de oren klinken.
 

Net als vroeger

In 1980 lanceerde Audi de Quattro. De fabuleuze 2.1 liter 5-cilinder turbo leverde 200 pk en kreeg vierwielaandrijving mee. Vier jaar later groeide het vermogen van de Quattro zelfs tot een trotse 306 pk ! Vandaag komt met de TT RS de geschiedenis weer tot leven. Uit 2,5 liter inhoud puurt Audi 340 pk terwijl tussen 1600 en 5300 toeren steeds 450Nm koppel ter beschikking staan. Voor de liefhebbers heeft Audi in optie een bijzondere sportuitlaat in de catalogus gezte. Via een drul op de knop wordt de sportuitlaat vrij gemaakt en krijgt de bestuurder een nog vettere sound naar de oren gestuurd.

De cijfers…

De gewicht/prestatie verhouding bedraagt 4,3 kg/pk (4,4 voor de roadster) en uiteraard zijn de prestaties in verhouding. Na 4,6 seconden ben je aan 100 km/u terwijl de top bij 250 km/u gelimiteerd wordt. In optie kan echter de begrenzer verwijderd worden en dan wordt de TT RS 280 km/u snel. Het gemiddeld verbruik zou volgens Audi 9,2 liter bedragen (9,5 voor de roadster).

Quattro…

Om de traditie geen geweld aan te doen wordt al dit geweld via de vier wielen naar het asfalt versluisd. De permanente transmissie kan op enkele milliseconden de verdeling aanpassen en bvb een gedeelte van het koppel extra naar de achterwielen sturen. De manueel bak is splinternieuw en telt zes gangen terwijl Audi benadrukt dat het speciaal aan de bediening heeft gewerkt.

Bodybuilding

Uitwendig wordt de compacte TT RS (4,2 m) van de nodige toeters en bellen voorzien. De voorkant krijgt grotere luchtinlaten en de bumpers zijn herwerkt. De Xenonlichten krijgen LED’s mee terwijl achteraan een vaste spoiler en vuistdikke uitlaten het zicht bepalen. Velgen met 5 spaken worden specifiek voor de TT RS gebouwd en hebben een doormeter van 18 tot 20 duim en door de sportophanging komt de koets 10 mm lager te liggen.