Met zijn meer dynamische lijnen groeien de afmetingen in alle richtingen: in de hoogte, de breedte en de lengte (4,41 meter). Uit de korte achteroverhang kun je echter afleiden dat de wielbasis verlengd werd. Dat betekent dat de nieuwe Scénic dynamischer zal rijden en meer binnenruimte biedt. Nog een kenmerk van het sportieve lijnenspel: een tweekleurig koetswerk en de mogelijkheid om te kiezen voor velgen met een diameter van 20 duim. Dat is uniek in dit segment.
Praktisch
De Scénic is altijd al een familievriend geweest. Dit nieuwe model vormt daar geen uitzondering op, aangezien de tweede zetelrij (die onafhankelijk verschuift) neergeklapt kan worden met een tik op het centrale aanraakscherm in de boordplank, zoals in de Espace. De voorste passagierszetel kan ook neerklappen zoals een portefeuille, om de laadlengte te vergroten. De koffer (met een volume van 572 liter) wordt aangevuld met opbergvakjes van in totaal 38,5 liter bijkomende ruimte. Renault rept (voorlopig) nog met geen woord over de eventuele komst van een Grand Scénic. Die zou beschikken over een derde zitrij; met in totaal zeven zitplaatsen dus.
Uitrusting
De Scénic geniet voor een groot deel van de nieuwste technologie van het merk: een noodrem met voetgangersdetectie, een spoorassistent, een waarschuwing voor vermoeidheid, automatische grootlichten, een handenvrij parkeersysteem, de multimediatablet R-Link 2 met een verticaal geplaatst scherm (8,7 duim), een head-updisplay met kleuren en tot slot Multi-Sense, een systeem met vijf rijmodi.
De motoren
Zoals verwacht, kiest Renault voor bekende motoren. Het gebruikt de 1.5 en 1.6 dCi met vier vermogens: 95, 110, 130 en 160 pk. Opmerkelijk: de dCi 110 Hybride wordt geholpen door een elektromotor wanneer je de mechaniek belast. Deze hybrideversie kan echter niet helemaal elektrisch rijden. De elektromotor is dus niet meer dan een hulpmiddel voor de diesel. Ook goed om te weten: de dCi 110 kan ook gekoppeld worden aan een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.
Het palet van de benzinemotoren is kleiner en beperkt zich tot de TCe met 115 en 130 pk. Die laatste motor kan gecombineerd worden met een zestrapsautomaat (ook met dubbele koppeling).