Het is officieel: de volgende generatie lichte bedrijfsvoertuigen van Renault zal de namen Estafette, Goelette en Trafic E-Tech electric dragen. Drie modellen die allemaal gebruik zullen maken van een gloednieuwe "skateboard"-architectuur, die ze delen met de toekomstige bedrijfswagens van Volvo Trucks!
In 2026 zal Renault zijn iconische Trafic officieel vernieuwen, en daarbij schakelt hij over op een volledig elektrische aandrijving! De bestelwagen krijgt een compleet nieuw en moderner design, met onder andere een vernieuwde lichtsignatuur voor- en achteraan. Bovendien krijgt het model een verlicht Renault-logo op de neus.
Op praktisch vlak belooft Renault dat de Trafic minder dan 1,90 m hoog zal zijn, zodat hij probleemloos in ondergrondse parkeergarages kan rijden. Daarnaast zou hij een draaicirkel krijgen die vergelijkbaar is met die van een Renault Clio, wat hem extra wendbaar maakt in stadsverkeer.
De terugkeer van de Renault Estafette en Goelette als elektrische modellen!
Naast de Trafic E-Tech electric laat Renault ook twee iconische namen uit zijn bedrijfswagengamma herleven: de Goelette en de Estafette. De Goelette zal beschikbaar zijn in drie varianten: chassis-cabine, gesloten bestelwagen en kiepwagen. Het achterste deel is speciaal ontworpen om eenvoudig aangepast en gepersonaliseerd te worden, zodat het voldoet aan de specifieke behoeften van elke gebruiker.
De Estafette E-Tech electric is dan weer sterk geïnspireerd op het gelijknamige concept dat in september werd onthuld. Dit model wordt 5,27 meter lang, 1,92 meter breed en 2,6 meter hoog. Dankzij die hoogte kunnen mensen tot 1,90 meter comfortabel rechtop staan in de laadruimte en zich gemakkelijk verplaatsen tussen de laadruimte en de bestuurderscabine.
Komen er ook Volvo-varianten?
De Renault Estafette, Goelette en Trafic E-Tech electric zullen allemaal gebouwd worden op de SDV-architectuur (Software Defined Vehicle), ontwikkeld door Ampère en Flexis. Dit flexibele "skateboard"-platform zal ook de basis vormen voor toekomstige lichte bedrijfsvoertuigen van Volvo Trucks!
Vanaf volgend jaar gebouwd in Frankrijk
Over de batterijcapaciteit, rijbereik, vermogens of prestaties van deze drie modellen is voorlopig nog niets bekend. Renault geeft echter aan dat "meer details in de komende maanden onthuld zullen worden".
Wat we wél al weten, is dat de drie modellen in Frankrijk zullen worden geproduceerd, in de fabriek van Sandouville. De bestelwagens zullen vanaf 2026 te bestellen zijn. De vraag is nu wanneer hun Scandinavische tegenhangers zullen worden voorgesteld…