Advertentie
Advertentie

1. 2013

Begin 21ste eeuw kende het SUV-segment een gestage, maar onstuitbare groei. De constructeurs begonnen daarom SUV-versies te ontwikkelen van hun bestaande modellen. Bij Peugeot betekende dat de introductie van een SUV-versie van de populaire 208, die in 2013 als "crossover" werd gelanceerd onder de naam 2008.

Die eerste 2008 leek vooral op een verhoogde break met extra kunststof carrosseriebeschermingen. In 2019 onthulde Peugeot de tweede generatie van de 2008, en deze keer ging het echt om een dynamische en sportieve mini-SUV. In 2023 kreeg het model nog een facelift, met een strakker en moderner design.

Advertentie
Advertentie

2. 3 soorten aandrijflijnen

De Peugeot 2008 is verkrijgbaar met verschillende aandrijflijnen. Voor wie een klassieke benzinemotor wil, zijn er de 1.2 turbomotoren met 100 of 130 pk. Daarnaast is er een mildhybride versie met 136 pk, die standaard gekoppeld is aan een automatische versnellingsbak met zes versnellingen. Wie de overstap naar elektrisch wil maken, kan kiezen uit twee versies van de e-2008. De ene levert 136 pk en heeft een batterij van 50 kWh, terwijl de krachtigere variant 156 pk produceert en over een iets grotere batterij van 54 kWh beschikt.

3. 343 tot 406 km

Kleine verschillen kunnen een groot effect hebben. De 156 pk-versie van de e-2008 is moderner en profiteert van een lager verbruik (15,3 kWh/100 km tegenover 15,8 kWh/100 km voor de 136 pk-versie). Daarnaast beschikt hij over een iets grotere batterij (54 kWh tegenover 50 kWh).

Het resultaat? De 136 pk-versie heeft een rijbereik van 343 km, terwijl de 156 pk-variant officieel 406 km haalt.

4. 4304 mm

Met een lengte van 4,304 meter is de Peugeot 2008 groter dan veel van zijn concurrenten. Ter vergelijking: een Renault Captur meet 4,239 meter. Dit geeft de 2008 een voordeel op het vlak van binnenruimte.

5. 434 liter

De kofferruimte van de Peugeot 2008 bedraagt 434 liter, wat ruim is voor dit segment. Klap de achterbank neer (1/3 – 2/3), en het volume groeit tot 1.496 liter.

De elektrische Peugeot e-2008 verliest wel 29 liter kofferruimte door de aanwezigheid van de batterij, maar Peugeot heeft een slimme oplossing bedacht: een klein opbergvak onder de laadvloer voor de laadkabels.

Advertentie
Advertentie

6. Van ca. 21.000 tot 38.000 euro

Bij dezelfde motorisering en uitrustingsniveau (HYBRID 136 e-DSC6 en e-2008 136) is de elektrische versie ruim 8.000 euro duurder dan de mildhybride variant.

De meerprijs voor de krachtigere elektrische versie (e-2008 156 met 54 kWh-batterij) is echter beperkt: slechts 1.000 euro extra ten opzichte van de e-2008 136.

De prijsvork voor de Peugeot 2008 loopt van ongeveer 21.000 euro voor de instapversie met benzinemotor (1.2 Turbo 100 Style) tot 38.000 euro voor de topversie met 156 pk in de GT-uitvoering

Advertentie
Advertentie

7. 2 x 10 inch

Sinds de facelift van 2023 is de 2008 uitgerust met twee grote schermen van 10 inch: één voor het digitale instrumentenpaneel en één voor het infotainmentsysteem op de middenconsole. Uiteraard blijft ook het kenmerkende kleine Peugeot-stuur aanwezig, dat de rijervaring extra dynamisch maakt.

Conclusie

De Peugeot 2008 is een commercieel succes omdat hij perfect met zijn tijd is geëvolueerd. Met zijn dynamische look en krachtige uitstraling oogt hij veel imposanter dan zijn werkelijke afmetingen doen vermoeden. Bovendien heeft Peugeot het motorengamma aangepast aan de huidige markt: er is nu keuze uit benzine, mildhybride en elektrische aandrijflijnen, terwijl de dieselvariant uit het aanbod verdween.