De gloednieuwe Zoé moet het speerpunt worden van het elektrische gamma van Renault. Hij is even groot en handig als een Clio, maar kan ongeveer 140 km elektrisch rijden.
Renault presenteerde al drie elektrische wagens maar dé kaskraker die voor grote volumes kan zorgen, zat daar nog niet tussen. De Kangoo Z.E. beperkt zich tot utilitair gebruik, de Fluence Z.E. is een contradictio in terminis (een reiswagen voor korte afstanden) en de tweezitter Twizy is superleuk maar toch vooral voor de stad. Wat nog ontbrak, is een compacte, praktische en relatief betaalbare auto met genoeg rijbereik voor dagelijks gebruik: de Zoé.
200 km ... of net iets minder
De Zoé wordt aangedreven door een elektromotor met 65 kW en een koppel van 220 Nm dat direct na vertrek beschikbaar is. Volgens de Europese verbruikscyclus zou de Zoé meer dan 200 km kunnen rijden zonder zijn batterij op te laden, maar Renault is realistisch. Op een parcours in en rond de stad en bij een buitentemperatuur van 13°C geraakt de Zoé ongeveer 140 km ver. Ongeveer 30 km van die afstand is te danken aan recuperatie van remenergie om de batterij op te laden, een intelligente warmtepomp en Michelin Energy E-V-banden (15 of 16 duim) die speciaal voor elektrische wagens ontwikkeld werd.
Om de batterij te herladen, beschikt de Zoé over een ingebouwde lader (door Renault "Caméléon-lader" gedoopt) die gebruikt kan worden met om het even welk vermogen tot 43 kW. Zo kan de Zoé in een uur tijd opgeladen worden met een vermogen van 22 kW. De laadtijd varieert van 30 minuten tot 9 uur.
The Voice
Behalve het rijbereik is ook het (ontbreken) van rijgeluid een probleem van elektrische wagens, met name voor zwakke weggebruikers. Daarom is de Zoé uitgerust met Z.E. Voice. Bij snelheden tot 30 km/u worden voetgangers gewaarschuwd dat er een auto aankomt met een geluid. De bestuurder kan kiezen tussen drie geluiden en het systeem uitschakelen om niemand te storen.
R-Link
Zowel de buiten- als binnenkant van de Zoé volgen de nieuwe stijlrichting van het merk, die we later dit jaar zullen terugzien op de nieuwe Clio. Het interieur is voor het eerst voorzien van Renaults nieuwe multimediasysteem R-Link, dat bestaat uit een aanraaktablet van zeven duim met stuur- en spraakbediening. Je kunt vanop afstand met een gsm of computer opdrachten geven aan de auto (interieur op temperatuur brengen, opladen starten, ...).
Hoeveel zal het kosten?
De Zoé is verkrijgbaar vanaf de herft van 2012. Renault kondigt nu al aan dat deze elektrische vijfdeurs minstens 20.950 euro kost, inclusief btw. Maar dat is slechts het halve verhaal. De batterij is nog niet inbegrepen en moet je huren bij Renault. Dat kost ongeveer 80 euro per maand, afhankelijk van het aantal kilometers.