Het is 9 uur ’s ochtends, het moment om met onze EQE SUV te vertrekken richting het land van wijlen Queen Elizabeth II voor onze traditionele reisreportage achter het stuur van een EV. Met een volle batterij geeft de auto een rijbereik van 472 km aan. Dat is zelfs iets beter dan wat Mercedes officieel aankondigt. Maar het blijft iets te nipt om Oxford te bereiken zonder even te stoppen aan een snellader. Zeker omdat de batterij iets sneller leegloopt dan verwacht aan snelwegsnelheden van 120 of 130 km/u in België en Frankrijk.
Na 246 km heeft de EQE SUV de Eurotunnel zonder enig probleem bereikt. Al blijft er ook nog ‘maar’ 180 km rijbereik en 41% laadniveau over in de batterij. Het is echter sowieso wachten geblazen op de trein, dus koppelen we de EQE aan een van de snelladers die tegenwoordig legio zijn in Calais. De parking telt er al 8, en Tesla heeft ook zijn 8 Superchargers opengezet voor alle elektrische wagens. Een uitstekende beslissing, gezien het stijgende aantal EV’s op de markt... 43 minuten later geeft de EQE 421 km rijbereik en een laadniveau van 95% aan. Het is tijd om aan boord te rijden richting Engeland.
Mercedes EQE SUV moet zelfs niet stoppen onderweg!
Eenmaal aan de andere kant van het Kanaal, is de snelheidsbeperking van 70 mph (ongeveer 113 km/u) op de snelweg een zegen voor de batterij van de Duitse SUV. Die voelt zich zelfs zo in zijn nopjes dat na een dikke 2 uur en 133 km rijden, wanneer we een koffiestop inlassen, hij nog lang niet moet worden bijgeladen! Er blijft namelijk nog 67% laadniveau en 306 km rijbereik over. Na deze korte stop kunnen we dus zonder problemen weer vertrekken voor de laatste 120 km. Eenmaal toegekomen nabij Oxford geeft de EQE SUV nog steeds 200 km rijbereik en 43% laadniveau aan. We kiezen er toch voor om hem weer volledig op te laden, om ter plaatse zonder zorgen rond te kunnen rijden.
In één trok
Amper enkele dagen later is het alweer tijd om terug te keren naar huis. Dankzij de laadpalen op de parking van het hotel, konden we onze elektrische Mercedes ’s nachts opladen, met een volle batterij ’s ochtends voor vertrek. Helaas is de 480 km die op het Hyperscreen van onze EQE wordt getoond waarschijnlijk nog niet genoeg om thuis te raken... Maar dat zullen we onderweg wel zien. Deze keer hebben we voldoende koffie gedronken om niet meer te moeten stoppen onderweg naar Folkestone. Met iets minder verkeer kozen we ook voor een iets andere route, en na 230 km heeft de EQE SUV nog 51% batterijniveau over, ofwel 245 km rijbereik.
Minder keuze, maar nog altijd geen gedoe
Zoals op de heenrit, besloten we om op te laden tijdens het wachten op de trein. Maar deze keer is er minder aanbod... Er waren werken aan de parking om nieuwe snellaadpalen te plaatsen, waardoor de EQE bij Tesla moest inpluggen. Gelukkig dat deze 8 Amerikaanse snelladers tegenwoordig open zijn voor iedereen. 34 minuten later was het alweer tijd om te vertrekken en onze elektrische SUV geeft 93% batterijniveau en 449 km rijbereik aan. Meer dan genoeg om thuis te raken, dus. En inderdaad, ondanks de hogere snelheidslimiet, leggen we op het gemak de laatste 246 km af om thuis toe te komen met nog 32% batterij en 140 km rijbereik op overschot in de EQE SUV.
Efficiënt en comfortabel
Onze EQE SUV maakte niet enkel indruk qua efficiëntie. Deze AMG-versie op 21 inch-velgen is duidelijk niet de beste variant om lange reizen mee te maken, maar dat verhindert hem niet om nog steeds erg stil en comfortabel te zijn. Zijn sterkte zit hem in de technologie aan boord en het semi-autonome rijsysteem. Eenmaal geactiveerd kan de SUV zelfstandig van rijstrook wisselen op de snelweg met een simpele druk op de knipperlichten. Het is dan ook kinderspel om de kilometers aaneen te rijgen achter het stuur van de EQE SUV, wat een comfort! Een comfortniveau dat zelfs nog hoger zou kunnen zijn aan boord van de ‘gewone’ EQE 350+, die minder sportief is, meer uithouding heeft en bovendien goedkoper is dan deze AMG-versie.
Hoeveel heeft de reis gekost?
Om deze 1.000 km af te leggen, is de EQE SUV vertrokken met een volle batterij waarvan we de kosten niet meerekenen. We hebben vervolgens 3 laadstops gemaakt om tot in Oxford en terug te rijden. De eerste laadbeurt was in Calais, waar een pauze van 43 minuten ons 50,7 kWh teruggaf, voor de prijs van 31,48 euro. De tweede laadbeurt vond plaats op de parking van het hotel in Engeland. Met een laadvermogen van amper 7 kW duurde het een hele nacht om 51,7 kWh terug te winnen, voor de som van 21,09 euro. Tenslotte duurde onze laatste laadbeurt bij Tesla in Folkestone 34 minuten, om 42 kWh terug te winnen voor 26,44 euro.
In totaal kostte deze reis dus 79,01 euro aan elektriciteit, met 1 uur en 17 minuten wachttijd als we de nacht niet meerekenen die we onder ons warme deken hebben doorgebracht. Maar in werkelijkheid zouden onze laadbeurten aan beide terminals van de Eurotunnel ook niet per se meegerekend moeten worden. Want of je nu op diesel, benzine of elektrificteit rijdt, wachten moet je toch voor je aan boord van je geboekte trein mag rijden. Het voordeel van een auto op batterijen is dat je tijdens het wachten kan ‘bijtanken’.
Het verbruik
Op de heenrit heeft onze Mercedes-AMG EQE SUV 43 gemiddeld 21,8 kWh/100 km verbruikt, tegenover 21,9 kWh/100 km onderweg terug. Net als alle andere EV’s die deze trip hebben gemaakt, had de Duitse SUV met de ster minder elektriciteit nodig in Engeland (met een gemiddelde van 20,5 kWh/100 km) dan in België en Frankrijk (gemiddeld 22,8 kWh/100 km). Op basis van ons totale gemiddelde van 21,85 kWh/100 km biedt de batterij van 90,6 kWh in de EQE SUV dus een reëel rijbereik van 415 km. Dankzij een beetje opzoekwerk en het snelle laadvermogen van de EQE SUV is langere afstanden afleggen aan boord van het model duidelijk niet onmogelijk. En dat zelfs als je niet per se voor de variant kiest met het grootste theoretische rijbereik binnen het EQE SUV-gamma...