Dankzij de lockdowns en de #vanlife op sociale media, hebben avontuurlijke kampeerwagens een enorm succes gekend de laatste jaren. Naast de echte grote campers van de specialisten in de sector, kan je ook steeds meer compacte omgebouwde campervans of wagens vinden in het gamma van de constructeurs. Maar er bestaan ook tijdelijke oplossingen om op avontuur te gaan met je eigen wagen. Zoals bijvoorbeeld een daktent, of door accessoires te kopen waarmee je je gewone auto kan omtoveren tot een heuse kampeerauto.
Deze accessoires kan je ofwel rechtstreeks vinden bij de constructeurs, zoals bijvoorbeeld het nieuwe Sleep-pakket van Dacia voor de Jogger. De andere optie is een pakket ontwikkeld door ombouwspecialisten, zoals hier het geval is op onze Volkswagen ID. Buzz. In afwachting van een California-versie door Volkswagen zelf, hebben de Duitsers van QUQUQ een soort box op maat ontwikkeld voor de koffer van de elektrische minibus: de Busbox-4.
Groot bed, ‘keuken’ en ‘gootsteen’
Deze module omvat een groot tweepersoonsbed dat aan de bovenkant kan worden opgeplooid, een compartiment met een uitschuifbaar dubbel gasvuur, een kleine opbergruimte (om tenminste nog de laadkabel te kunnen meenemen) en een klein gootsteentje in het onderste deel. Dit tijdelijke keukentje zal natuurlijk niet genoeg zijn om een driesterrenmenu op tafel te toveren... maar voor een lekker ontbijt of een spaghetti bolognaise zal het volstaan!
Made in Germany
We merken ook op dat de module uit aluminium, multiplex en RVS stevig in elkaar is gezet. Het geheel voelt kwalitatief aan en maakt geen storende geluiden tijdens het rijden. Dat zou natuurlijk jammer zijn, gezien de stilte aan boord van de elektrische ID. Buzz. De module is ook goed bevestigd (met een riem aan de bevestigingspunten van de kofferbak) en alle accessoires werken goed.
Groot en zwaar
De Busbox-4 is daarentegen wel nogal fors. Hij neemt de volledige kofferbak van de ID. Buzz in, wat betekent dat je een dakkoffer moet kopen om alles mee te kunnen nemen op avontuur, of dat je het met het absolute minimum moet doen. Bovendien neemt hij ook heel wat plaats in de garage in wanneer je hem niet gebruikt.
Je zal ook moeten rekenen op de hulp van een sterke vriend om de module in en uit de koffer te laden. Om eerlijk te zijn, hebben we het zelfs niet geprobeerd, gezien de module reeds in de koffer zat wanneer we de ID. Buzz gingen ophalen. QUQUQ spreekt in ieder geval over een leeggewicht van 62 kilo... met alle accessoires verwijderd.
Kinderspel
Op praktisch vlak is het bed heel gemakkelijk om uit te klappen. Eenmaal een goede plek gevonden om te overnachten, duurt het amper enkele minuten om je ID. Buzz om te toveren in campingmodus: de achterbank neerklappen, de band losmaken die het bed gesloten houdt en het bed uitklappen. Het hele manoeuvre is ook gemakkelijk alleen uit te voeren.
Comfortabel, maar...
In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, is het bed best comfortabel. De matras (10 cm dik) is zacht en je hebt voldoende plek om te liggen, zelfs voor volwassenen. Het bed meet precies 125 x 195 cm. Alleen jammer dat de scharnieren uitsteken, wat kan storen afhankelijk van op welke positie je ligt in het bed. En in het ergste geval zou de vakantie afgelast kunnen worden als een kind zijn hoofd stoot wanneer hij op bed springt. Ja, dat zou heel veel pech zijn, maar wie kinderen heeft, weet dat het kan gebeuren...
Standverwarming
Om echt een comfortabele nacht te hebben, ontbreken er nog verduisterende gordijnen om te voorkomen dat je wakker wordt van de eerste zonnestralen. We waren daarentegen wel blij dat we de elektrische standverwarming van de ID. Buzz konden inschakelen, om een comfortabele minimumtemperatuur te behouden aan boord zonder een lawaaierige en trillende - en vervuilende - verbrandingsmotor in gang te moeten houden midden in de nacht.
De elektrische verwarming verbruikt ook niet al te veel stroom en laat nog voldoende rijbereik over om ’s ochtends weer te vertrekken. Al blijft het natuurlijk een uitdaging om ver van de beschaving op avontuur te gaan met de ID. Buzz. Met een gemiddeld verbruik van 28,5 kWh/100 km, gemeten over 850 km, voornamelijk snelwegkilometers en steeds met de module in de koffer, kan je uitgaan van een reële maximale actieradius van ongeveer 270 km met de batterij van 77 kWh netto (82 kWh bruto) in de ID. Buzz.
Wat kost dat?
QUQUQ verkoopt zijn Busbox-4-module vanaf 2.790 euro in Duitsland (met 19% BTW) en vraagt 180 euro verzendkosten naar België. Reken dus op een goede 3.000 euro om bij ons van de module te kunnen genieten. Natuurlijk bovenop de prijs van de ID. Buzz. Ter info, het model dat we mochten testen had een totaalprijs van 79.571,10 euro, inclusief opties... maar zonder de extra stickers!
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: