Moest je de term 'retrofit' nog niet kennen, leggen we het kort nog even uit. Technisch gezien betekent het dat een nieuwer onderdeel, dat bij de bouw niet beschikbaar was, op een ouder voorwerp wordt gemonteerd. In de auto-industrie gaat het dan bijvoorbeeld over een oudere auto achteraf uitrusten met veiligheidsgordels of LED-verlichting. De laatste jaren betekent retrofitting echter steeds vaker het installeren van een elektrische aandrijving in plaats van een verbrandingsmotor.





En dat komt vaak niet alleen... 

Deze elektrificatie gaat vaak gepaard met een andere trend, die van de restomod. Hier wordt niet enkel de motor aangepast, maar de hele auto! Het interieur, het koetswerk, ... alles wordt subtiel verbeterd om de 'vintage' ervaring te behouden en tegelijkertijd te genieten van rijgemak en moderne technologieën. Let wel, niet alle restomods zijn elektrisch en niet alle retrofits zijn restomods, maar soms gaan ze wel hand in hand.

Ingewikkeld, niet?

Het probleem is dat het veranderen van de motor van een voertuig niet helemaal naar de zin is van de Belgische autoriteiten... Momenteel moet je, om deze praktijk officieel in ons land toe te passen, een verificatie en homologatie van de fabrikant vragen! Een andere oplossing is de auto te laten keuren in Duitsland, Frankrijk, Nederland of een ander buurland dat de verandering van motortype toestaat, om zo een certificaat te krijgen dat in heel Europa geldig is. Ingewikkeld, niet?

Veelbelovende gesprekken!

In februari werd een voorstel voor een decreet ingediend om die aanpassingen hier makkelijker te maken, maar niet iedereen is het daarmee eens. Een vereenvoudigde individuele homologatie, specifieke door de overheid toegestane kits of erkende installateurs, … discussies op federaal niveau maar ook binnen de gewesten lopen nog. Het blijft dus wachten voor we een oude auto die op elektriciteit rijdt in België kunnen homologeren.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: