François Piette

18 FEB 2009

Rétromobile 2009 : Tempel van de oldtimer !


Op zondag 15 februari gingen de deuren van het "Palais de Versailles" definitief toe na de 34ste editie van het bekende Retromobile salon van Parijs. We maken van de gelegenheid gebruik om even terug te komen op enkele toppers van het salon.

Een ecologisch thema

Vandaag de dag wordt er haast uitsluitend over verbruik en milieuvriendelijkheid gepraat maar eigenlijk was dat vroeger ook al zo! Het thema van dit salon wou dat dan ook duidelijk maken met de slogan “nieuwe energieën zijn al een eeuw oud!”. Elektrische auto’s, motoren op alcohol, op stoom, … allemaal alternatieve energieën die vroeger ook al eens gebruikt werden. Elektrische auto’s waren trouwens heel gegeerd op het einde van de 19de eeuw omdat het gebruiksgemak veel hoger lag als dat van auto’s met een klassieke brandstofmotor. In 1899 vestigde Camille Jenatzy een snelheidsrecord en haalde hij met zijn Jamais Contente een top van meer dan 100 km/u !

Streling voor het oog

Retromobile is in de eerste plaats een streling voor het oog. Zo werden er enkele van de mooiste creaties óóit ten toon gesteld. Het salon was ook het moment om even stil te staan bij de details die oudere auto’s zo aantrekkelijk maken. Er stonden ook een pak competitiemodellen en die toonden perfect aan hoe je sportiviteit en kunst feilloos kan combineren. Of wat dacht je van een Ferrari 250 Tour de France of nog een Bugatti 35. Die stonden geen dagen en uren in de windtunnel of werden ook niet ontworpen met de hulp van hopen informatica. Dit was gewoon handwerk, pure vakmanskennis.

De sterren …

Het is niet evident om een lijstje op te stellen van alle die prachtige wagens, het waren er gewoon teveel. Toch willen we een blik werpen op de stand van Bonhams waar we onmogelijk naast de schitterende Bugatti 57 Atalante konden kijken die onlangs voor 3.417.000 € verkocht werd. Iets verder liepen we een Mercedes-Benz 300 SL uit 1952 tegen het lijf. Een model dat net als een prachtige Jaguar Type-C ooit de 24 uren van Le Mans won. Er stond ook een Ferrari 712 Canam, uitgerust met de zwaarste motor die Ferrari ooit bouwde. In het uitgebreide Alfa Romeo museum stond een prototype van de Giulia SS te pronken, een ontwerp van Bertone. Het zou zonde zijn als er aan dit prototype geen vervolg zou gebreid worden. Daarnaast stond een Alfa Tipo C V12 uit 1936 die met zijn monstrueuze V12 een topsnelheid van meer dan 300 km/u haalde. Bij Volkswagen werden alle generaties van de Golf nog eens gepresenteerd. Verder zagen we nog een aantal auto’s die ooit eigendom waren van rockster Johnny Hallyday: twee indrukwekkende Mercedes modellen van Saoutchic, een schattige Osca van de broers Maserati, een Alfa Romeo 8C, een Lancia D24, enz …

Maar ook …

Retromobile is echter niet alleen een tentoonstelling van oldtimers die enkel voor de rijken weggelegd zijn. Het is ook een gezellig samenzijn zonder grenzen waar geen onderscheid gemaakt wordt op cultureel, taalkundig of sociaal vlak. Het volstaat om even de clubs te bekijken die in deze familiale sfeer samenkomen en je begrijpt wat er bedoeld wordt. Op de stands kan je een koplamp van een Peugeot 203 op de kop te tikken of het stuur van een De Dion Bouton uit 1897 of … Naast al die levensgrote modellen stond het salon ook vol van miniatuurmodellen en allerhande andere objecten die de geschiedenis van de auto illustreerden…
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie