201812041709322018audia6avant01.jpg

We hadden het in de inleiding wel over Duitse premiumbreaks, maar er zijn nog andere landen die hun deel van de koek eisen met een concurrent voor de eeuwige Duitse drie. Volvo bijvoorbeeld, dat met zijn V90 een strakke en knappe break afleverde, en Jaguar, dat na wat twijfel toch een nieuwe XF Sportbrake op de markt zette.

De tekentafel

Maar houden we het makkelijkheidshalve even bij de Duitsers, dan hoeft deze Audi A6 Avant qua buitenafmetingen niet onder te doen voor zijn concurrenten. Met 4,94 meter aan lengte en 1,89 meter aan breedte is hij zelfs groter dan de BMW 5-Reeks Touring (4,94 meter lang, 1,87 meter breed) en Mercedes E-Klasse Break (4,93 meter lang, 1,85 meter breed).

201812041709322018audia6avant02.jpg

De kaarten worden helemaal anders geschud wanneer je kijkt naar de belangrijkste plaats in dit soort auto’s: de koffer. Met 565 liter behoudt de break uit Ingolstadt namelijk hetzelfde koffervolume als zijn voorganger, terwijl de concurrent uit Beieren nipt beter doet (570 liter) en de Ster uit Stuttgart de Audi en BMW helemaal het nakijken geeft, met 640 liter.

Dat verschil zit hem vooral in het design, waar Audi koos voor een schuinere achterruit en slanke D-stijl om zo een ‘gladder’ en meer aerodynamisch ogend geheel te krijgen tegenover de wat klassiekere vormen van de concurrentie. Maar dat neemt niet weg dat de koffer van deze nieuwe A6 Avant vooral praktisch is: de kofferklep gaat standaard elektrisch open, de achterbank is in een 40/20/40-verhouding neerklapbaar, de laadvloer is vlak en je kunt dankzij rails, netten en haakjes allerlei kleinere voorwerpen makkelijk vastmaken.

201812041709332018audia6avant03.jpg
201812041709332018audia6avant04.jpg

De testbank

Alle motoren in de nieuwe A6 Avant zijn milde hybrides, en dat is in de basisdiesel niet anders. Dat is de 40 TDI trouwens, een 2.0 viercilinder die er voorlopig alleen is in een versie van 204 pk. Gekoppeld aan een S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, die het vermogen naar de voorwielen stuurt, doet deze 40 TDI 8,3 seconden over de oefening naar 100 km/u en gaat hij door tot 241 km/u.

De milde hybride moet een kleine slok op de borrel schelen qua verbruik. Audi geeft een gemiddelde op van 4,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 124 g/km voor onze versie op 19-duimsvelgen. Wij deden met 5,9 l/100 km eigenlijk hoegenaamd niet slecht voor zo’n omvangrijk slagschip.

201812041709372018audia6avant05.jpg

De 40 TDI klinkt natuurlijk een stuk minder zoetgevooisd dan de zijdezachte zescilinder van de 50 TDI, maar desondanks blijven zijn decibels mooi gedempt. Het soepele en koppelrijke karakter van de zelfontbrander past deze A6 Avant als gegoten, waardoor de term ‘instapmotor’ hem een negatievere bijklank geeft dan hij verdient. Het enige probleem blijft net als bij de achttrapsautomaat in de 50 TDI de reactietijd van de versnellingsbak met dubbele koppeling: vooral bij het aanzetten behandel je hem beter met zachtheid dan hem te bruuskeren.

Onze testauto kreeg deze keer geen luchtvering, maar de klassieke passieve dempers. Niet dat we de duurdere luchtvering misten: de standaardsetup weet het rijcomfort aanzienlijk te bewaren. Bij de A6 50 TDI schreven we dat de opties die je voor het chassis kiest het rijkarakter van de auto grotendeels bepalen. Op deze 40 TDI is de vierwielsturing niet beschikbaar, waardoor de A6 Avant zijn dynamische ambities vooral moet hebben van lichter gewicht in de neus en dus wat kwieker insturen, maar zelfs met een relatief eenvoudige setup is ook deze A6 Avant vooral een comfortabele en efficiënte kilometervreter.

201812041709342018audia6avant06.jpg

De rijpolitie

Het hoeft natuurlijk niet te verrassen dat ook de A6 Avant aanspraak maakt op het hele arsenaal aan rijhulp van de A6 berline en dus heel wat gemeen heeft met de rijhulp van de grotere A7 en A8. Ook hier bundelt Audi de meeste systemen in twee pakketten: ‘Tour’ en ‘City’. Het eerste helpt je tijdens het rijden om in je vak te blijven en afstand te houden van je voorligger, het laatste houdt de omgeving van je A6 Avant in de gaten met allerlei sensoren en camera’s.

De gadgets

Net als de grotere A7 en A8, en net als de berline, gebruikt de A6 Avant twee grote touchscreens. Het bovenste om het infotainmentsysteem te bedienen, het onderste om de ventilatie, airco en comfortitems te bedienen. Beide schermen zijn bijzonder uitgebreid, met onder meer doorgedreven smartphone-integratie, maar vergen de nodige gewenning en leiden bij het bedienen iets te veel de aandacht af van de weg. Het digitale instrumentenpaneel tovert de navigatiekaart tussen je tellers en leidt daardoor je blik minder ver af.

201812041709352018audia6avant07.jpg
201812041709352018audia6avant08.jpg

De rekening

Al die dingen komen natuurlijk met een prijskaartje. Beginnen doet de A6 Avant met deze 40 TDI als instapmotor, voor een prijs van € 53.950. Wil je er vierwielaandrijving (en een klassieke automaat bij), dan schiet de prijs al meteen naar € 61.750. Doe er nog een goeie mix tussen noodzakelijke, comfort- en luxeopties bij en je krijgt een eindfactuur zoals die van onze testwagen: € 78.367. Maar daarmee prijst de Audi A6 Avant zich natuurlijk niet uit de markt: zijn twee Duitse concurrenten bevinden zich in dezelfde prijscategorie.

Het verdict

De nieuwe Audi A6 Avant offert een beetje van zijn functie op voor de vorm. Zijn knappe stijl heeft invloed op het koffervolume, al neemt dat niet weg dat die nog steeds praktisch is opgevat. De 40 TDI speelt zijn rol van instapdiesel met verve: hij is soepel en koppelrijk, en laat een keurig verbruik optekenen. Zelfs in zijn basisversie blijft deze Audi een comfortabele kilometervreter, met een pittige eindfactuur. Maar hebben we dat ooit anders geweten?

201812041709362018audia6avant09.jpg