Dat ook Audi een SUV-coupé op de markt zou brengen, stond eigenlijk in de sterren geschreven. BMW oogst al jaren behoorlijk wat succes met zijn X6, die op de X5 gebaseerd is, en ook de Mercedes GLE Coupé op basis van de GLE kan op de hoofdzetel in Stuttgart mooie verkoop- en winstcijfers voorleggen. Audi nam daarom zijn grote SUV, de Q7, als basis voor deze nieuwe Q8.
De tekentafel
Maar ook al krijgt hij een hoger cijfer in zijn modelbenaming dan de Q7, toch is de Q8 kleiner dan de SUV waarop hij gebaseerd is. Met een lengte van 4,99 meter, een breedte van 2 meter en een hoogte van 1,71 meter is deze Q8 6 centimeter korter, 3 centimeter breder en 3 centimeter lager dan de Q7. Dat neemt niet weg dat deze Q8 een uit de kluiten gewassen SUV is, waarvan je de afmetingen moet leren inschatten. Maar uiteraard staat er steeds een arsenaal aan rijhulpsystemen, camera’s en sensoren klaar om je daarbij te helpen.
Over de looks zijn de meningen verdeeld, maar opvallen doet de Q8 zeker. Vooraan werden de koplampen en het Singleframe-radiatorrooster scherper en breder getekend, achteraan springen de led-achterlichten en vooral de doorlopende led-strook in het oog, en opzij vallen de aflopende daklijn en de frameloze ruiten natuurlijk op. De Q8 oogt minder plomp dan je zou verwachten, en naar Audi-normen verfrissend anders.
Binnenin blijft het allemaal wat klassieker, en sluit het dashboard netjes aan bij wat we van de Audi A6, A7 en A8 gewoon zijn. Digitale touchscreens in plaats van knoppen op de middenconsole dus, die de nodige gewenning vergen en vingerafdrukken achterlaten, maar die het geheel wel strak doen ogen. Het plaatsaanbod is dankzij de Q7-basis verrassend ruim: door de aflopende daklijn is deze Q8 natuurlijk geen zevenzitter, maar de achterbank is voor zowat alle passagiers ruim genoeg. Ook de koffer is met 605 liter nog steeds behoorlijk royaal.
De testbank
De Audi Q8 werd voorgesteld met één benzine- en één dieselmotor, de 55 TFSI en 50 TDI. Bij ons houdt de Belgische Audi-importeur het voorlopig alleen op de zelfontbrander. Die 50 TDI is nog steeds een drie liter grote zescilinder, die 286 pk en 600 Nm produceert, en gekoppeld is aan een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. De Q8 sprint daardoor naar 100 km/u in 6,3 seconden en houdt het voor bekeken bij 245 km/u.
Net als in de A6 en A7 weet deze 50 TDI te charmeren door zijn romige koppel en verrassende muzikaliteit. En net als in de A6 en A7 is ook deze 50 TDI een milde hybride, die de motor vroeger uit- en later inschakelt wanneer het start/stopsysteem in werking treedt. Volgens Audi moet het een verschil maken van 0,7 l/100 km tegenover een gewone motor, en verbruikt de Q8 gemiddeld 6,8 l/100 km. Wij noteerden op het einde van de rit een gemiddelde van 8,5 l/100 km.
Helaas neemt deze Q8 50 TDI nog iets anders over van de A6 en A7, en dat is de sturing van de automaat. Die heeft de nodige bedenktijd nodig voor hij reageert, en dat levert soms onbehouwen reacties op het gaspedaal op. Verder valt er maar weinig aan te merken op het rijgedrag van deze Q8, op het hoge gewicht van zowat 2,2 ton na.
Daardoor is de Audi geen echt scherpe of dynamische stuurder, al weet hij er met de optionele luchtvering en vierwielsturing wel het beste van te maken. De luchtvering is trouwens een aanrader: op onze testwagen zorgde hij voor een voortreffelijk rijcomfort, ondanks de 22-duimsvelgen van de Q8. Combineer dat met andere comfortzaken als dubbel gelaagde ruiten en het is heerlijk kilometers malen.
De rijpolitie
Waar de Q8 een streep voor heeft op de Q7 is op vlak van rijhulp. Daar komen de gelijkenissen met de A6, A7 en uiteraard de A8 opnieuw naar boven. De Q8 gebruikt namelijk dezelfde rijhulpsystemen, die Audi bundelt in drie pakketten: Tour, City en Parking. Dat laatste is pas vanaf volgend jaar verkrijgbaar.
De gadgets
Ook op vlak van connectiviteit kan de Q8 rekenen op uitgebreide mogelijkheden: van een zelflerend navigatiesysteem over wifi-hotspot en uitgebreide smartphone-integratie tot car-to-carcommunicatie, waarbij informatie over problemen onderweg tussen uitgewisseld wordt tussen Audi’s. Voor audiofielen is er tot slot nog een Bang & Olufsen-geluidsinstallatie met 23 speakers.
De rekening
Dat alles heeft natuurlijk een prijskaartje: € 71.900. Die prijs loopt gaandeweg door de optielijst natuurlijk nog stevig op: zo had ons – royaal uitgerust testmodel – een totaalfactuur van € 118.000. Audi blijft wel in de buurt van de concurrentie: de BMW X6 begint vanaf € 70.300, de Mercedes GLE Coupé vanaf € 70.059.
Het verdict
De Audi Q8 is niet zomaar een Q7 met een schuiner aflopende daklijn geworden. Naar Audi-normen kreeg hij een opmerkelijk design mee, dat gelukkig weinig inboet aan de ruimte aan boord. De Q8 is een aangenaam rijdende SUV-coupé, die vooral overtuigt door zijn verfijning aan boord: het rijcomfort is verrassend hoogstaand, de technologische uitrusting uitgebreid. Maar alles komt natuurlijk met een prijs.