201901071431372019bmwx401.jpg

BMW heeft trouwens een goede reden om de X4 nu al in het nieuw te steken: de SUV-coupé gebruikt hetzelfde platform als de X3. Die werd eind 2017 volledig vernieuwd, waardoor een modelupdate deze X4 nu hetzelfde platform en dezelfde technologie geeft als de nieuwe X3, in plaats van over enkele jaren. En aangezien de X4 een regelrecht verkoopsucces blijkt, rijden de klanten meteen rond met het nieuwste van het nieuwste. BMW paste hetzelfde trucje trouwens recent ook toe op de grotere X5.

201901071431392019bmwx402.jpg

De tekentafel

Het nieuwe platform zorgt voor toegenomen afmetingen: de nieuwe X4 is zowat 8 centimeter langer dan zijn voorganger (4,75 meter), waarvan zowat 5 centimeter naar de wielbasis gaat (2.864 millimeter lang). Er komt bijna 4 centimeter bij de breedte (1,92 meter). Alleen de hoogte neemt met 3 millimeter af (1,62 meter). Visueel haalt de X4 uiteraard zijn inspiratie bij de verwante X3. Tenminste: vooral vooraan, bij de lichtblokken en het radiatorrooster. Achteraan kiest de nieuwe X4 voor meer persoonlijkheid. Voor zover je daarvan kunt spreken bij de Duitse premiummerken natuurlijk…

201901071431382019bmwx403.jpg

Binnenin is de link met de X3 opnieuw duidelijker: het dashboard oogt meteen vertrouwd en kiest voorlopig nog voor een klassiekere opstelling dan de “alles digitaal”-filosofie die bij Audi en Mercedes zijn intrede heeft gedaan. Airco en infotainment bedien je dus nog steeds met knoppen en draaiknoppen, al is het infotainmentscherm ook gewoon een touchscreen.

201901071431392019bmwx404.jpg
201901071431402019bmwx405.jpg

Het plaatsaanbod in deze X4 is er door de grotere wielbasis op vooruitgegaan. Vooral achteraan heb je nu beduidend meer plaats voor benen en hoofd dan voordien, terwijl de rijpositie en assemblagekwaliteit van deze BMW X4 op niveau zijn. Nog even meegeven dat de kofferruimte 525 liter groot is, maar door een neerklapbare achterbank kan worden uitgebreid tot 1.430 liter. Die achterbank is niet verschuifbaar, maar een verstelbare rugleuning is wel aanwezig.

201901071431412019bmwx406.jpg
201901071431422019bmwx407.jpg

De testbank

Voor onze testrit kozen we twee motoren: de 30i-benzinemotor, een twee liter grote viercilinder met 252 pk en 350 Nm; en de 20d-instapdiesel, eveneens twee liter groot maar 190 pk en 400 Nm sterk. Beide motoren vallen meteen op door hun werkingsstilte: trillingen en motorgeluid zijn opmerkelijk goed gedempt. Op papier is de 30i merkelijk sneller dan de 20d (0-100 km/u in 6,3 seconden, tegenover 8 seconden rond voor de 20d), maar in de praktijk beslecht het iets royalere koppel van de zelfontbrander het pleit in het voordeel van de diesel.

201901071431432019bmwx408.jpg

De achttrapsautomaat laveert moeiteloos tussen de verzetten, maar echte sensaties blijven wat achterwege. Pas tegen hogere snelheden merk je hoe vlot de X4 tempo maakt, terwijl hij onverstoorbaar en stabiel op koers blijft. Sturen doet de BMW zwaar, maar zonder echt veel gevoel. De voorwielen bijten snedig, de achterkant volgt beheerst en gedecideerd, onder impuls van de xDrive-vierwielaandrijving die de voorkeur geeft aan de achterwielen.

Uiteindelijk is het zijn hoge gewicht dat deze X4 dynamisch de das omdoet, al weet hij de koetswerkbewegingen mooi onder controle te houden. Onze testauto’s waren niet voorzien van adaptieve dempers, die op dat vlak misschien nog enkele gradaties verschil kunnen maken. Wel vertaalt het gewicht zich door de combinatie van een sportophanging en 20-duimsvelgen zich in wat stugge ophangingsreacties die knagen aan het rijcomfort.

201901071431442019bmwx409.jpg

De rijpolitie

Het hoeft niet te verbazen dat een nieuw platform en nieuwe technologie deze X4 heel wat rijhulp oplevert. Een cruise control met aanrijdingswaarschuwing en voetgangerherkenning is standaard, optioneel is er een adaptieve cruise control met filehulp. Rijstrookhulp, verkeersbordherkenning en een waarschuwing voor kruisend verkeer staan op de optielijst. Uitgebreide parkeerhulp met 360-gradencamera mag niet ontbreken.

De gadgets

Een van de stokpaardjes van BMW is connectiviteit, en dat is in deze X4 niet anders. Je smartphone en smartwatch kunnen aan de auto worden gekoppeld, er is een inductielader voor je smartphone, wifi-hotspot, enzovoort. Net als in de 7-Reeks en 5-Reeks, en uiteraard de X3 kun je optioneel ook kiezen voor gebarenbediening in de X4.

201901071431462019bmwx410.jpg

De rekening

Prijskaartje van dat alles? € 52.250 voor de X4 xDrive 20d, en € 57.400 voor de X4 xDrive 30i. Daarmee zit BMW op het niveau van concurrenten als de Mercedes GLC Coupé, al moet je naar goede Duitse gewoonte nog het nodige budget voorzien voor de onvermijdelijke optielijst. Met de 30i zaten we met een gemiddelde van 9 l/100 km een kleine twee liter boven het verbruik dat BMW opgeeft (7,3 l/100 km, 168 g/km aan CO2), met de 20d deden we er met 6,8 l/100 km een dikke liter bovenop (5,6 l/100 km en 149 g/km aan CO2).

Het verdict

De nieuwe BMW X4 wint aan praktisch gebruiksgemak ten opzichte van zijn voorganger. Daar zullen vooral de passagiers achteraan dankbaar om zijn. Binnenin is het sowieso goed toeven: de X4 maalt in volstrekte stilte zijn kilometers af. De 20d is daarbij op maat gemaakt van veelrijders, de 30i mist wat sprankel en sportiviteit om echt te schitteren. Dynamisch heeft deze X4 zijn zaakjes goed voor elkaar, al wil zijn hoge gewicht de pret wel eens drukken…

201901071431472019bmwx411.jpg

%%snip_11%%