201901121610422019mercedesaklasse01.jpg

De vorige generatie van de Mercedes A-Klasse is in twee dingen geslaagd. Zijn illustere voorganger uit de jaren 90 doen vergeten en heel wat nieuwe klanten naar de Mercedes-showrooms lokken. Daarvan kwam een groot deel uit de leasingmarkt, en die vielen niet alleen voor de compacte vijfdeurs, maar ook voor de CLA-vierdeurscoupé en shooting brake die op de A-Klasse waren gebaseerd. Het hoeft dus niet te verrassen dat Mercedes van deze nieuwe generatie opnieuw een CLA afleidt, naast een volwaardige vierdeursversie, de A-Klasse Sedan.

201901121610382019mercedesaklasse02.jpg

De tekentafel

Deze vijfdeurs heeft alleszins al een groeischeut gekregen ten opzichte van zijn voorganger: met een lengte van 4,42 meter is hij 12 centimeter langer dan de vorige A-Klasse, waarvan 3 centimeter toe te schrijven is aan een grotere wielbasis (2.729 millimeter). De breedte nam met 1,6 centimeter toe (tot 1,80 meter), de hoogte met 6 millimeter (tot 1,44 meter).

Maar het is vooral het design dat een stuk scherper werd getrokken: in profiel is hij nog meteen herkenbaar als A-Klasse – vooral door de bolle boog van de ruiten bovenaan – terwijl de lichtblokken de richting volgen die de CLS uittekende. Stip je daarbij nog de juiste aankleding aan – zoals het AMG-pakket op onze testauto – dan ziet hij er niet alleen bijzonder sportief uit, maar haalt hij met een Cd-waarde van 0,25 nog eens een uiterst lage luchtweerstandscoëfficiënt. Bijzonder gestroomlijnd dus.

201901121610392019mercedesaklasse03.jpg
201901121610392019mercedesaklasse04.jpg

In het interieur maakt het verticale dashboard met stevige middenconsole en tabletvormig infotainmentscherm plaats voor horizontale lijnen. De drie centrale ronde ventilatiemonden zijn nog wel van de partij, maar het infotainmentscherm loopt nu over in het instrumentenpaneel. In de duurste versie is die overgang naadloos, en zijn beide schermen elk 10,25 duim groot. De manieren waarop je het infotainmentscherm bedient, zijn bijna eindeloos: met de kleine knoppen op het stuur – die de nodige gewenning vragen – met het centrale touchpad op de middentunnel, rechtstreeks op het touchscreen of met je stem. Maar over dat laatste meteen meer.

201901121610402019mercedesaklasse05.jpg

Want eerst is er nog het plaatsaanbod aan boord van deze Mercedes A-Klasse. Dat was in de vorige generatie niet bijzonder royaal, maar is door de toegenomen lengte nu merkelijk beter. Al blijft de centrale plaats op de achterbank nog steeds te mijden. Met 370 liter aan kofferruimte doet deze A-Klasse 29 liter beter dan zijn voorganger, en past hij mooi tussen de BMW 1-Reeks (360 liter) en Audi A3 Sportback (380 liter). De achterbank neerklappen levert een vlakke laadvloer op, wat mooi is meegenomen.

201901121610402019mercedesaklasse06.jpg

De testbank

De Mercedes A-Klasse maakt met de A 180d en A 200 gebruik van nieuwe motoren. De A 180d is een 1,5 liter grote dieselmotor die een doorontwikkeling is van het blok in zijn voorganger. In deze nieuwe generatie is hij 116 pk en 260 Nm sterk, goed voor een sprint naar 100 km/u in 10,5 seconden en een topsnelheid van 202 km/u. De A 200 is een volledig nieuw blok, dat samen met Nissan en Renault werd ontwikkeld en onder meer ook dienst doet in de Nissan Qashqai. Het is 1,3 liter groot, en in de A-Klasse goed voor 163 pk en 250 Nm. 0-100 km/u duurt daardoor 8 seconden, de topsnelheid bedraagt 225 km/u.

Beide motoren waren gekoppeld aan Mercedes’ 7G-DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling, al heeft de A 200 standaard een manuele zesbak. De automatisch schakelende versnellingsbak is voor verbetering vatbaar: vooral bij het aanzetten heeft hij wel eens bedenktijd nodig, met onbehouwen reacties als gevolg. Eens op dreef gaat het hem beter af, en houdt de automaat de motor in het geschikte toerengebied.

201901121610412019mercedesaklasse07.jpg

De A 180d lijkt op papier niet de snelste sprinter, maar hij heeft wel voldoende kracht achter de hand om vlot mee te kunnen met het verkeer. Hij is ook prima gedempt, maar vraag je meer van zijn vermogen, dan gaat hij duidelijker doorklinken in het interieur. De A 200 heeft door zijn extra vermogen meer pit onder de kap, maar wordt ook liever onderin de toeren op koppel gereden dan in hogere toerentallen.

Op de weg rijdt deze A-Klasse beduidend comfortabeler dan zijn voorganger. Dat minpunt heeft Mercedes duidelijk weggewerkt. Hij stuurt ook gretig in, niet echt met veel gevoel, maar wel gewillig. Het comfort hangt af van heel wat details: deze A 180d en A 200 hebben standaard een wat eenvoudigere setup voor de achteras, tenzij je voor grotere velgmaten kiest. Het verschil is in de praktijk minimaal, en laat zich vooral voelen op oneffen wegdek. Dan zijn er nog drie mogelijke ophangingen: de passieve setup, een 15 millimeter lagere sportophanging en een setup met adaptieve dempers. Onze testauto had de sportophanging in combinatie met 19-duimsvelgen, een combinatie die af en toe wat stugge reacties oplevert. Standaard staat de A-Klasse op 16-duimsvelgen.

201901121610412019mercedesaklasse08.jpg

De rijpolitie

Met de S-Klasse in het gamma hoeft het niet te verbazen dat Mercedes heel wat van zijn veiligheidssnufjes overhevelt naar zijn instapmodel. Standaard is er een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en vermoeidheidsherkenning, optioneel is er een adaptieve cruise control met rijstrookhulp en inhaalfunctie. Daarbij hoef je alleen de richtingaanwijzer te bedienen zodat de A-Klasse zelf van rijstrook verandert. Verkeersbordherkenning, filehulp, een dodehoekwaarschuwing en uitgebreide parkeerhulp ontbreken uiteraard niet.

De gadgets

De smartphone-integratie is zo uitgebreid als je op dit niveau en in dit segment mag verwachten, maar het MBUX-systeem is de grootste aandachttrekker. Die virtuele assistent bedien je met de stem, en is eenvoudig aan te spreken met “Hey Mercedes”. De verwarming hoger of lager, de navigatie instellen enzvoort: je hoeft het de auto gewoon maar te vragen. Het werkt vlot, maar soms iets té: af en toe vraagt de auto wat je nodig hebt terwijl je een gesprek voert met je passagiers. Gelukkig kun je het ook gewoon uitschakelen. Er is ten slotte ook nog een augmented reality-functie voor het navigatiesysteem, dat de camera vooraan gebruikt om informatie zoals huisnummers te projecteren over de straat waar je doorrijdt.

201901121610412019mercedesaklasse09.jpg

De rekening

Al die snufjes komen uiteraard met een prijskaartje: onze A 200 kostte in totaal bijvoorbeeld bijna € 49.000, terwijl hij een basisprijs heeft van € 29.282. Voor de 7G-DCT-versnellingsbak betaal je nog eens € 2.172. Die is standaard op de A 180d, die op zijn beurt hetzelfde prijskaartje heeft van € 29.282. Wie wat doordacht omspringt met de optielijst en optimaal optiepakketten combineert, kan de totaalfactuur relatief binnen de perken houden.

Het verbruik ten slotte? Mercedes geeft een gemiddelde op van 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 108 g/km voor de A 180d met de kleinste velgmaat. Wij deden daar een dikke liter bij: 5,3 l/100 km. Voor de A 200 gaat het om 5,8 l/100 km en 133 g/km aan CO2. Ook hier deden we een dikke liter bij: 7 l/100 km.

201901121610422019mercedesaklasse10.jpg

Het verdict

De nieuwe generatie van de Mercedes A-Klasse pakte de pijnpunten aan van de vorige generatie. Zo werd de ruimte aan boord groter en ging het rijcomfort erop vooruit. Het resultaat is een aangenaam rijdende instapper in het Mercedes-gamma, die zijn forse prijskaartje rechtvaardigt met heel wat ongeziene technologie, en niet alleen voor dit segment. De A 180d en A 200 vervullen hun rol van (voorlopige) instapmotoren zoals het hoort.

201901121610422019mercedesaklasse11.jpg

%%snip_11%%