De Japanse constructeur stelt het op onze markt al een tijdje met een bescheiden gamma. Een dat nochtans, op de Space Star na, praktisch alleen uit SUV’s en terreinwagens bestaat. Van oudsher een Mitsubishi-specialiteit, en in deze SUV-gekke tijden mooi meegenomen. Geen wonder dat het model waarmee Mitsubishi zijn plaats terug wil opeisen, de Eclipse Cross, eveneens een SUV is. Een die wel nog buiten het nieuwe partnerschap met Renault en Nissan werd ontwikkeld.

De tekentafel

Het platform van deze Eclipse Cross komt daardoor nog gewoon van de Outlander. Die blijft groter dan de nieuwe SUV: de Eclipse Cross neemt in het Mitsubishi-gamma mooi plaats tussen de ASX en de Outlander. Met een lengte van 4,40 meter past hij trouwens in het rijtje van de Skoda Karoq, Seat Ateca en Ford Kuga. Als het iets uit de eigen alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi mag zijn: de Nissan Qashqai en Renault Kadjar.

Visueel onderscheidt hij zich meteen van zijn concurrenten. Mitsubishi spreekt zelf van een “SUV-Coupé”, die zijn inspiratie haalt bij de XR-PHEV II-conceptcar waar de Japanners in 2015 mee uitpakten. Het design wordt gedomineerd door een sterk oplopende gordellijn die halverwege de achterruit uitmondt in een spoiler. De achterklep springt trouwens het meest in het oog: de achterruit bestaat uit twee delen. Of het mooi is of niet, laten we in het midden: Mitsubishi’s insteek is gedurfd, al heeft het wel zijn weerslag op het zicht naar achteren.

Het interieur oogt dan weer iets klassieker, met een infotainmentsysteem hoog bovenop de middenconsole, een strenge sfeer en een correcte mix tussen sobere en glanzende materialen. Sommige bedieningsorganen mochten iets moderner of ergonomischer (de zetelverwarming en het infotainmentsysteem om er maar twee te noemen), maar de assemblagekwaliteit is degelijk en gebouwd voor de eeuwigheid.

Passagiers zitten prima aan boord, zowel vooraan als achteraan. Met het panoramische dak is de hoofdruimte achteraan wat beperkter, maar de achterbank is in twee ongelijke delen verschuifbaar en de rugleuning verstelbaar. Daardoor vergroot je de kofferruimte van 341 liter naar 448 liter. Geen uitzonderlijke cijfers. De achterbank klapt ook neer met een vlakke laadvloer tot gevolg.

De testbank

Voorlopig houdt Mitsubishi het maar bij één motor voor zijn Eclipse Cross: een 1.5 viercilinder turbobenzine. Binnenkort komt daar nog een 2.2 viercilinder dieselmotor bij. De benzinemotor is 163 pk en 250 Nm sterk, en verkrijgbaar in combinatie met voor- en vierwielaandrijving. In het eerste geval kan je kiezen uit een manuele versnellingsbak of CVT-automaat, de vierwielaangedreven versie krijgt altijd een CVT.

Zoals ons testexemplaar, dat in 9,8 seconden naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 200 km/u heeft. Geen atletische prestaties, maar de viercilinder voelt inherent wel enthousiast aan. Hij is bovendien keurig gedempt, en werkt bij een rustige rijstijl netjes samen met de CVT-automaat. Dat die laatste van zich laat horen wanneer je het gaspedaal stevig indrukt is een oud zeer, maar met de schakelpeddels en virtuele verzetten die de Japanners erin hebben geprogrammeerd, valt het eigenlijk al bij al nog mee.

Wie sportiviteit ambieert met deze Eclipse Cross, is er sowieso aan voor de moeite: de Mitsubishi stuurt minder precies en het koetswerk zet zich in de bochten. Liever doet hij het wat rustiger, met een degelijk, zij het soms wat droog, dempings- en ophangingscomfort. De permanente vierwielaandrijving S-AWC zorgt daarbij voor de nodige doeltreffendheid, inclusief “snow”- en “gravel”-modus voor moeilijker terrein.

De gadgets

Het 7 duim grote infotainmentscherm is Lexus-gewijs te bedienen met een minder handige touchpad of rechtstreeks via het touchscreen, en mikt zoveel mogelijk op integratie van je smartphone: het bevat standaard Apple CarPlay en Android Auto. Ook navigatie gebeurt hoofdzakelijk via je smartphone: Mitsubishi biedt zijn eigen systeem pas aan in het hoogste uitrustingsniveau. Net als een Rockford Fosgate-geluidsinstallatie voor muziekliefhebbers. Vanaf het tweede uitrustingsniveau komt de Eclipse Cross standaard met een head-updisplay.

De rijpolitie

Standaard voorziet Mitsubishi een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, achteruitrijcamera, snelheidsregelaar, licht- en regensensor. In de hogere uitrustingsniveaus komen daar nog parkeersensoren, een 360-gradencamera, dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto bij.

De rekening

De Mitsubishi Eclipse Cross staat in de catalogus vanaf € 26.940. Daarmee zit hij op zowat hetzelfde prijsniveau als gelijkaardig uitgeruste concurrenten met even krachtige motoren. Alleen de prijspolitiek is typisch Japans: de optielijst is bijzonder beperkt, voor de meeste uitrusting moet je een niveau hoger. De Eclipse Cross is in zijn standaardversie Invite wel degelijk uitgerust, met automatische klimaatregeling, digitale radio, achteruitrijcamera, enzovoort. Intense (vanaf € 28.640) doet er een chiquere aankleding, head-updisplay en parkeersensoren bovenop, Instyle (vanaf € 33.940) omvat nog lederen zetels, zetel- en stuurverwarming, een geluidsinstallatie enzovoort.

Onze testwagen, de 1.5T met S-AWC-vierwielaandrijving en CVT-automaat (€ 37.940), verbruikt op papier gemiddeld 7 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van 159 g/km. Wij klokten uiteindelijk af op een gemiddeld verbruik van 8,8 l/100 km, met heel wat snelwegverkeer.

Het verdict

De Mitsubishi Eclipse Cross is een late genodigde aan de SUV-tafel, maar een met heel wat ambities. Hij moet onder meer Mitsubishi opnieuw in de markt zetten als SUV-specialist, en weet alvast de aandacht te trekken met een opvallend design, praktisch interieur en volledige uitrusting. Qua rijplezier haalt hij niet het niveau van zijn veelal Europese concurrenten, en met zijn beperkt motoraanbod zal hij de handen vol hebben om zich optimaal te kunnen profileren.