Laat ons de olifant in de kamer maar meteen benoemen: de Opel Grandland X staat inderdaad op een platform van de PSA-groep en is dus nauw verwant aan de Peugeot 3008. Hij lijkt dus gedoemd om daar eeuwig mee vergeleken te worden. Maar de Grandland X werd voor de overname van Opel door PSA ontwikkeld, en heeft recht op een volledig eigen persoonlijkheid.

De tekentafel

De Grandland X is een 4,48 meter lange SUV, en is daarmee iets langer dan de 4,45 meter lange Peugeot 3008. Qua afmetingen troeft hij twee van de drie populaire SUV’s van de Volkswagen-groep af, de Skoda Karoq en Seat Ateca. Hij moet alleen nipt de duimen leggen voor de 4,49 meter lange VW Tiguan.

Geen scherpe, hoekige en abrupte lijnen zoals de Peugeot 3008 in het design van deze Grandland X trouwens: Opel kiest voor een traditioneler uiterlijk, met het merkeigen radiatorrooster en de Opel-lichtsignatur in de koplampen. Zeker als je kiest voor een contrasterende dakkleur, ziet deze Grandland X er gespierder uit dan de kleinere Crossland X.

Binnenin zet de Grandland X die klassieke toon verder: geen futuristisch geïnspireerd dashboard zoals bij de Peugeot, maar een klassiek dashboard met ingewerkt infotainmentscherm en stevige middentunnel. Het geheel is ergonomisch ingedeeld en degelijk afgewerkt, tenminste als je op ooghoogte blijft kijken. De voorzetels hebben optioneel het ergonomische AGR-label waar Opel graag mee uitpakt en zitten prima.

Met voldoende plaats vooraan en achteraan doet de binnenruimte het ook uitstekend. Alleen het zicht naar achteren is wat minder, vooral door de dikke C-stijlen. De kofferruimte is 514 liter groot, en 1.652 liter als je de achterbank neerklapt, waardoor hij beter doet dan zijn Franse evenknie: de Peugeot 3008 biedt 520 liter tot 1.580 liter. Jammer dat zijn moduleerbaarheid beperkt blijft: de achterbank is niet verschuifbaar. Er is wel een verstelbare laadvloer.

De testbank

Sinds zijn debuut vorig jaar is het motoraanbod van de Grandland X lichtjes herschikt: de 1.6 diesel is een 1.5 geworden (van PSA-makelij), een nieuwe achttrapsautomaat vervangt de vorige zestraps, en er zijn een 1.6 turbobenzine en 2.0 diesel bijgekomen. Vandaag bestaat het aanbod dus uit twee benzine- en twee dieselmotoren, die allemaal aan de Euro 6d-TEMP-norm beantwoorden. De plug-inhybride is op komst, zegt Opel.

De instapbenzine is de 1.2 Turbo, een driecilinder uit de PSA-stal die 130 pk sterk is en gekoppeld wordt aan een manuele zesbak of achttrapsautomaat. Daar boven staat de 1.6 Turbo, 180 pk sterk en gekoppeld aan de achttrapsautomaat. Aan dieselkant noteren we de 1.5 Turbo D met 130 pk, manuele zesbak of achttraps, en de 2.0 Turbo D met achttrapsautomaat. Vierwielaandrijving is er niet, maar Opel biedt wel een IntelliGrip-systeem, dat net als bij Peugeot het ESP gebruikt en het koppel tussen de voorwielen verdeelt om te kunnen rijden op moeilijk terrein.

Wij reden onze testrit in de 1.2 Turbo, in combinatie met de nieuwe achttrapsautomaat. Die was op het moment van onze testrit nog een preproductieversie, maar bewees  al wel zijn meerwaarde, met zachte en vloeiende schakelovergangen en minder hoge toerentallen op de snelweg. Opgejaagd worden is minder zijn ding, maar de Grandland X heeft met de driecilinder turbobenzine dan ook geen sportieve ambities: 0-100 km/u duurt 10,4 seconden en de topsnelheid ligt op 196 km/u. In de praktijk voelt hij gelukkig niet traag aan: het enthousiasme en koppel (230 Nm) van de driepitter zorgen voor een probleemloos rijgedrag in dagelijks verkeer.

De Grandland X mikt daarnaast vooral op comfort. Zijn ophanging is soepel, maar weet perfect om te gaan met het relatief lage basisgewicht van deze Opel. Het koetswerk gaat in de bochten dus nooit echt overhellen. Maar dynamisch daagt hij je weinig uit: daarvoor stuurt de Grandland X te afstandelijk. Het geluid van de driecilinder is wel mooi gedempt: hij klinkt zelden door in het interieur.

De rijpolitie

Qua veiligheidsuitrusting beschikt de Opel Grandland X over de meest courante zaken: een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, rijstrookhulp, dodehoekwaarschuwing, vermoeidheidsherkenning, adaptieve snelheidsregelaar en verkeersbordherkenning, enzovoort. Uiteraard is de nodige parkeerhulp ook beschikbaar, tot en met een 360-gradencamera en automatische parkeerhulp.

De gadgets

In zijn meest uitgebreide vorm is het infotainmentsysteem voorzien van een 8 duim groot touchscreen, en bevat het navigatie, een wifi-hotspot, Apple CarPlay en Android Auto, en de conciërgedienst OnStar. Ook het opladen van je smartphone via inductie is mogelijk.

De rekening

In zijn basisuitvoering Edition kost de Opel Grandland X met de 1.2 Turbo je € 24.600. Dan is hij al voorzien van een snelheidsregelaar, verkeersbordherkenning, rijstrookhulp, klimaatregeling en het IntelliLink-infotainmentsysteem dat je smartphone integreert. Voor de automaat betaal je nog eens € 1.400 extra. De duurste uitvoering is de Ultimate, dan kost de 1.2 Turbo je minstens € 31.100, maar dan krijgt hij een vermoeidheidsherkenning, dodehoekwaarschuwing, elektrische kofferklep, klimaatregeling met twee zones enzovoort. Naar goede gewoonte houdt Opel de optiepakketten en afzonderlijke opties betaalbaar.

Voor de 1.2 Turbo met 130 pk en achttrapsautomaat geeft Opel een gemiddeld verbruik op van 5,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km. Onze testrit was te kort voor een meting, maar reken in de praktijk op een verbruik dat richting 7 l/100 km gaat.

Het verdict

De Opel Grandland X is een SUV met heel wat PSA-technologie, maar wel met een eigen identiteit. Geen doorslagje van de Peugeot 3008 dus, maar een klassieker getekende SUV die een degelijke binnenruimte paart aan een comfortabel weggedrag en geschikte instapmotoren. Wie een dynamisch sturende SUV zoekt of vierwielaandrijving, is bij de Grandland X aan het verkeerde adres, maar als dagelijkse, degelijk uitgeruste gezinsvriend komt hij zeker in aanmerking.