We geven het meteen toe, beste lezer: we zijn altijd gecharmeerd geweest door Suzuki’s samoerai in pocketformaat, die in 2007 voor het eerst ten tonele verscheen. Met 125 pk uit een atmosferische 1.6 zette hij niemand aan de lichten met de broek op de enkels, maar smeet hem een bocht voor de wielen en zijn echte talent kwam bovendrijven. Dat gold ook voor zijn opvolger uit 2012, die 136 pk uit dezelfde viercilinder perste. Swift Sport nummer drie belooft lichter, compacter, zuiniger én krachtiger te zijn, zegt Suzuki. Klinkt veelbelovend, toch?
De tekentafel
Wil je de nieuwe Swift Sport leren begrijpen, dan kun je niet om het woord “Heartect” heen. Het is de naam van het lichtere en stijvere platform dat Suzuki ook voor de gewone Swift en Baleno gebruikt. Dat platform bespaart tot 80 kilogram vergeleken met zijn voorganger, waardoor deze Swift Sport met een leeggewicht van 975 kilogram net geen ton in de schaal werpt. Zijn lengte blijft met 3,89 meter ongewijzigd.
Die gewichtsbesparing voel je onder meer in het gewicht van de deuren, en in de keuze van sommige materialen voor het interieur. Rode accenten zetten zijn sportieve ambities in de verf, maar maskeren ook dat Suzuki in deze nieuwe generatie Swift iets te makkelijk zijn toevlucht heeft genomen tot harde plastics en goedkoop blinkende materialen. Zonde, maar gelukkig zitten de sportzetels goed – zij het nog steeds een fractie te hoog – en is het plaatsaanbod verbeterd tegenover de vorige generaties.
Visueel ziet deze Swift Sport er potiger uit dan de versie voor de brave huisvader: de voorspoiler is diep uitgesneden, de 17-duimsvelgen geven hem de nodige presence, en ook de zijschorten en achterbumper met dubbele uitlaat steken zijn sportieve ambities niet onder stoelen of banken. Kies je dan nog voor een opvallende koetswerkkleur als het Champion Yellow van onze testauto, dan is het meteen duidelijk waar deze Swift Sport voor staat.
De testbank
Met een 15 millimeter lager koetswerk en 40 millimeter breder spoor neemt de Swift Sport alle laatste twijfel weg. De ophanging krijgt weer specifieke schokdempers, en aangepaste stabilisatorstangen zorgen voor een vlakker koetswerk in de bochten. Maar deze Swift Sport voelt minder stug aan dan zijn voorgangers: op moeilijker wegdek houdt hij de boel kort, maar dat gaat nooit echt ten koste van het comfort.
De motor is dan weer bij de les: de 1.4 (de nieuwe Swift Sport boet wat aan longinhoud in) pikt vlot en soepel in onderin de toeren, en gaat netjes door in het middengebied. Alleen hoger in de toeren, waar de vorige versies tot leven kwamen, heeft hij nu minder te zoeken. Ondanks de twee grote uitlaten blijft zijn soundtrack daarbij eerder bescheiden: een wat sportiever timbre had best gemogen.
Zijn prestaties blijven correct: met 140 pk en 230 Nm hoef je geen knallende hot hatch-prestaties te verwachten, maar in een eerbare 8,1 seconden zit de nieuwe Swift Sport aan 100 km/u. Ligt het wegdek er nat of slecht bij, dan durven de voorwielen wel eens moeite hebben om het koppel aan de grond te zetten.
Maar uiteindelijk is het ook hier weer het lichtvoetige Heartect-chassis dat deze Japanner doet schitteren. De Suzuki staat met wat meer ernst op de wielen dan zijn voorganger, maar met het lichte stuur plaats je hem nauwkeurig in de bocht, en je kunt de achterkant naar keuze stabiel en gedecideerd laten meevolgen of lichtjes provoceren. Alleen de snelheden waarmee dat gebeurt, liggen door het nieuwe turboblok aanzienlijk hoger dan voordien.
De rijpolitie
Met de update naar de nieuwe generatie Swift is de veiligheidsuitrusting van de Japanner stevig uitgebreid, en dat is voor deze Swift Sport niet anders. We noteren dus een adaptieve snelheidsregelaar, een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, rijstrookhulp, vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistent. Allemaal standaard, overigens.
De gadgets
Eveneens standaard is het 7 duim groot infotainmentsysteem, dat Suzuki in zijn andere modellen ook gebruikt en zelfs opduikt in de Alpine A110. Het is uiteraard voorzien van navigatie, maar ook Apple CarPlay en Android Auto zijn inbegrepen. De bediening vergt in het begin wel wat gewenning.
De rekening
De prijs van dat alles? € 23.974. Inclusief volledige standaarduitrusting dus, want de optielijst is beperkt tot metaalkleur. De Swift Sport stijgt daarmee in prijs, en komt uit boven de basisprijs van de 200 pk sterke Ford Fiesta ST. Die kan het deze Swift Sport dus flink moeilijk maken, maar natuurlijk schermt Suzuki altijd met de nodige kortingen. En met vijf jaar garantie.
De Japanners geven trouwens een gemiddeld verbruik op van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 125 g/km volgens de NEDC-cyclus en 135 g/km volgens de WLTP-cyclus. Wij noteerden na een weekje testrijden een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km.
Het verdict
De Suzuki Swift Sport rijdt volwassener dan zijn voorgangers. Sneller en zuiniger ook, maar tegelijk is zijn potentieel makkelijker toegankelijk. Een logisch gevolg in deze turbotijden, maar de charme van zijn voorganger gaat daardoor een tikkeltje verloren. Dat neemt niet weg dat deze Japanner een geweldige outsider blijft, met een briljant chassis. En met een stevig prijskaartje…