De Model 3 mag dan wel de kleinste Tesla zijn, absoluut gezien gaat het hoegenaamd niet over een ‘kleine’ auto. Hij is zo’n 30 centimeter minder lang dan de Model S, maar meet nog steeds vlot 4,69 meter. Dat is zowat het formaat van de laatste generatie BMW 3-Reeks. Een middelgrote auto dus, maar perfect aangepast aan Europese wegen.
Betaalbaar?
Nog een nuance: de Model 3 is Tesla’s meest betaalbare model, maar verwacht niet dat je een koopje doet. In de Verenigde Staten kost de goedkoopste Tesla Model 3 39.900 dollar, maar in België betaal je voor de instapversie 47.800 euro. Voor dat bedrag rij je buiten met een Model 3 Standard Range Plus. Die heeft één elektromotor (van 275 pk) en een batterij die 415 kilometer rijbereik voorlegt.
In Europa zijn er nog twee andere versies: de Model 3 Long Range (58.300 euro), met 560 kilometer rijbereik en twee elektromotoren met in totaal 351 pk; en de Model 3 Performance (68.200 euro) die met twee elektromotoren samen 462 pk produceert en een rijbereik van 530 kilometer voorlegt. Het is die versie die Tesla ons voorreed voor onze eerste kennismaking.
Hotelkaart
Net als bij andere Tesla’s is het bij de Model 3 de eerste keer wennen als je de automatismen van klassieke auto’s gewend bent. Om in te stappen heb je bijvoorbeeld geen sleutel nodig, maar je smartphone of een soort hotelkaart die je aan de chauffeurskant tegen de B-stijl houdt. Je kunt de kaart dus niet in je broekzak laten zitten zoals bij een klassieke handenvrije startkaart. Dan moet je op een knop drukken om de klinken te laten uitschuiven, en dan kun je pas instappen.
Kaalgeplukt
Nog meer gewenning heb je nodig aan boord: zoek geen knoppen, tellers of schakelaars. De Model 3 trekt minimalisme door tot in het extreme. Je hebt zelfs geen instrumentenpaneel op het dashboard, alleen een XXL-scherm. Dat bevat echt alles, van het openen van het handschoenvakje tot het aanzetten van de koplampen. De ergonomie is gelukkig goed doordacht. Wij waren er alleszins relatief snel mee weg.
Aangename sfeer
In zo’n kaalgeplukt interieur hangt natuurlijk een zen-sfeer. Dankzij de grote glasoppervlakken hangt er inderdaad een aangename sfeer. De ruimte voor de passagiers achteraan is ook genereus, maar de achterbank is wat te hard om echt comfortabel te zijn. Zelfde vaststelling vooraan: de zetels mochten iets zachter zijn en wat meer zijdelingse steun bieden. De gebruikte materialen en de bouwkwaliteit lijken in orde, maar de Europese referenties evenaart Tesla nog steeds niet. Zo zorgen enkele plastics voor valse noten in een auto die inclusief opties meer dan 70.000 euro kost…
Praktisch
De batterij is netjes geïntegreerd in de bodem van de auto en vreet dus niet aan de kofferruimte. Of liever ‘kofferruimtes’, want onder de kap vooraan zit ook een klein opbergvak. Daar kun je een of twee soepele tassen in kwijt, of de laadkabels als je de ruimte onder de laadvloer van de grote koffer achteraan maximaal wilt benutten. Praktisch noteren we nog dat de Model 3 geen grote kofferklep heeft, maar een klassiek kofferdeksel.
Efficiënte demping
In tegenstelling tot de grotere Tesla’s heeft deze Model 3 geen luchtvering. Adaptieve dempers voorziet Tesla evenmin. Het rijcomfort is dus relatief stevig (zeker in de Performance-versie, die standaard 20-duimsvelgen heeft) maar wordt niet oncomfortabel.
Een ontspannen rijstijl laat deze Tesla zich welgevallen, maar hij is ook niet vies van een bocht. De efficiënte demping en het lage zwaartepunt (dankzij de zware batterijen die zo laag mogelijk zijn ingeplant) zorgen voor rijplezier. Maar dat duurt niet echt lang: de pedaalslag van de rem wordt al snel langer bij een sportieve rijstijl, ook al heeft de Performance sterkere remmen met grotere remklauwen. De Tesla Model 3 Performance accelereert als een kanonskogel, maar moet voor elke bocht wel bijna 1.900 kilogram afremmen.
Rijbereik
De twee elektromotoren in de Performance zorgen voor sportieve prestaties: de Californische auto haalt 100 km/u vanuit stilstand in 3,4 seconden, hetzelfde cijfer als de BMW M5… Maar de acceleratie gebeurt in volstrekte stilte, en dat is eigenlijk nog indrukwekkender dan met het gebulder van een V8 op de achtergrond.
Bij een normale rijstijl is 400 kilometer tussen twee laadbeurten mogelijk. Bij een ontspannen rijstijl en in de herlaadmodus voor reizen, die de batterijen maximaal oplaadt, gaat het cijfer zelfs richting 500 kilometer (die modus gebruik je beter niet elke dag om de levensduur van de batterijen te sparen). Gemiddeld mag je rekenen op een verbruik van 19 kWh/100 km, wat gezien de prestaties zeker degelijk te noemen is.
Snelladen bij de concurrentie
Meestal zal je de Model 3 thuis of op het werk opladen. Aan een wallbox van 7,4 kW heb je daar ongeveer 11 uur voor nodig. Voor langere afstanden zijn er natuurlijk Tesla’s Superchargers, of de snelladers van de concurrentie. De Model 3 heeft immers een Combo CCS-stekker die compatibel is met het Ionity-, Fastned- en Allego-netwerk. Eerst kon de Model 3 snelladen tot 150 kW en dus 80 procent rijbereik laden in 30 minuten. Sinds begin juni zorgt een update voor 200 kW, en er staat 250 kW op de planning. Daardoor moet 80 procent laden mogelijk zijn in een vijftiental minuten.
Besluit
Met een klassieke bril kun je aan de Tesla Model 3 enkele zaken opmerken, zoals een middelmatige afwerking voor zijn prijs, te harde zetels of een soms lastige ergonomie. Maar op vlak van mobiliteit houdt de Model 3 zich aan zijn woord. Hij gaat alleszins efficiënter om met zijn elektronen dan zijn zeldzame premiumconcurrenten. Daardoor kan hij een comfortabel reëel rijbereik voorleggen en uitpakken met verschillende laadmogelijkheden om met een gerust gemoed op reis te vertrekken.