Kijk je tegenwoordig naar Volkswagens, dan zie je de afkortingen MLB en MQB wel eens voorbij komen. Die verwijzen naar een platform met bouwstenen en technologie dat makkelijk aangepast kan worden, en kan dienen voor allerlei auto’s met dwarsgeplaatste motor (MQB) of in de lengterichting geplaatste motor (MLB) van de Volkswagen-groep.

Dat betekent dat deze Volkswagen Touareg dezelfde basis gebruikt als de Audi Q7, Porsche Cayenne en Bentley Bentayga. Sinds kort hoort de Lamborghini Urus daar ook bij. Geen slechte referenties voor een SUV die barst van de premiumambities.

De tekentafel

Ondanks dezelfde fundamenten blijft er wel een verschil in lengte. De Touareg is met zijn 4,88 meter korter dan de Cayenne (4,92 meter) en de aanzienlijk grotere Q7 (5,05 meter), Lamborghini Urus (5,11 meter) en Bentley Bentayga (5,14 meter). Hij oogt ook iets geblokter dan zijn stalgenoten, maar heeft wel enkele scherpe lijnen en het kenmerkend grote VW-radiatorrooster, dat onder meer de Arteon ook gebruikt.

Binnenin merk je eigenlijk weinig van dat verschil in lengte. Wel is de Touareg een strikte vijfzitter. Geen zeven zitplaatsen dus, zoals in de (nochtans kleinere) Tiguan Allspace, maar een achterbank met royale been- en hoofdruimte, die over een lengte van 16 centimeter verschuifbaar is en een verstelbare rugleuning heeft. Het maakt de kofferruimte er met 810 liter bijzonder vrijgevig op.

Verder weet Volkswagen de premiumsfeer aan boord aardig te vatten: de gekozen materialen en afwerkingskwaliteit voelen degelijk aan en zijn vrij van kritiek, de comfortabele zetels vooraan zijn zelfs voor het eerst voorzien van massagefunctie, en ook hier heeft de digitale rage (zie Porsche Panamera en de meest recente Audi-producten) zijn intrede gedaan. Het dashboard wordt namelijk gedomineerd door een 15 duim groot horizontaal infotaimentscherm, dat naadloos overvloeit in het 12 duim grote digitale instrumentenpaneel. Het dashboard is dus vrij van fysieke knoppen. Dat geldt ook voor de bediening van de klimaatregeling, iets wat we nog steeds graag blindelings willen kunnen bedienen.

De testbank

Op dit moment, en in afwachting van een V6-benzine en V8-diesel, is het motoraanbod bij ons beperkt tot de 3.0 V6 TDI. Die is er in twee uitvoeringen: met 231 en 286 pk. Wij gingen voor de laatste versie, die 600 Nm sterk is en de Touareg in 6,1 seconden naar 100 km/u stuwt en in combinatie met de optionele luchtvering doorgaat tot 238 km/u.

De V6 is een heerlijk romige en muzikale motor, die nooit om spierkracht verlegen zit. Hij is bovendien degelijk geïsoleerd om de serene sfeer aan boord niet te verbreken, tenzij je hem echt op zijn staart trapt. De achttrapsautomaat werkt in de meeste gevallen rimpelloos, maar valt wel eens op een kleine aarzeling te betrappen als je het volle vermogen van de TDI ineens wil aanspreken.

De luchtvering (standaard staat de Touareg op klassieke stalen exemplaren) zorgt voor een onberispelijk rijcomfort, en dat is gelukkig wat Volkswagen vooropstelde voor deze SUV. Dynamischer kan ook, maar dan ben je in de optielijst eigenlijk verplicht om de actieve antirolstangen aan te vinken (een optie van € 6.000, inclusief vierwielsturing en luchtvering) om de 2 ton van de Touareg onder controle te houden. De standaard 4Motion-vierwielaandrijving en de nodige rijmodi zorgen voor het off-roadgedeelte.

De rijpolitie

Optioneel is de rijhulp van de Volkswagen Touareg bijzonder uitgebreid, vooral wanneer je voor het Driver Assistant Package “Plus” kiest (een optie van zowat € 2.500). Daarmee rijdt de Touareg in files semi-autonoom. Daarbuiten is de rijstrookassistentie wat aan de opdringerige kant, en lijkt de SUV de positieve indrukken tijdens onze eerste kennismaking niet helemaal waar te maken op eigen bodem. Hij reageert nog steeds proactief op verkeersborden en navigatie-instructies, maar laat in ons land wat meer steken vallen. Daar zou onze infrastructuur natuurlijk ook voor iets tussen kunnen zitten…

De gadgets

Het gigantische infotainmentsysteem vraagt wat gewenning, maar laat zich na verloop van tijd intuïtief bedienen, zeker dankzij de grote home-knop onderaan. De smartphone-integratie is bijzonder uitgebreid, met inductielading, Apple CarPlay en Android Auto, en er is zelfs een wifi-hotspot. De navigatie onthoudt na een tijdje je voorkeuren, en er is optioneel een Dynaudio-geluidsinstallatie met 14 luidsprekers.

De rekening

De instapprijs van de Volkswagen Touareg bedraagt € 61.400, maar Volkswagen duwt je liever zachtjes richting Elegance of Atmosphere (€ 76.380) of sportieve R-Line (€ 78.790), zoals ons testmodel. De importeur doet er dan meteen wel een Business-pakket bij, met onder meer matrix-led-koplampen, een panoramadak en het grote navigatiesysteem met digitale instrumentenpaneel. Daarmee komt de Touareg opmerkelijk genoeg midden in het vaarwater van de Audi Q7 en de basisversies van de Porsche Cayenne.

Voor de 3.0 V6 TDI met 286 pk geeft Volkswagen een gemiddeld verbruik op van 6,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 182 g/km. Wij klokten na een week testrijden en met enkele stukken Duitse snelweg af op een gemiddelde van 8,8 l/100 km

Het verdict

Met de nieuwe generatie Touareg levert Volkswagen een mooi visitekaartje af van zijn kunnen. De SUV dient meteen ook als entreekaartje tot het premiumsegment: hij heeft qua materialen, rijcomfort en technologische hulpmiddelen heel wat gemeen met zijn premium-stalgenoten. Helaas hoort daar ook zijn prijskaartje bij, waardoor dat de ambities van deze SUV misschien nog het meest in de weg staat.