Nissan Skyline GT-R werd in februari 1969 voorgesteld aan het publiek. Hij kwam als berline of coupé, aangedreven door een motor afgeleid van de autosport. In november 1972 werd de Skyline Coupé hertekend en in januari 1973 werd een hogeprestatievariant gelanceerd, de 2000GT-R. Net als de vorige modellen kreeg hij een bijnaam: Kenmeri. Die naam kwam van een marketingcampagne van Nissan, met het neo-Amerikaanse koppel Ken en Mary.

Spitstechnologie

Onder de motorkap ligt de schitterende tweeliter zescilinder-in-lijn met dubbele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder. Een pareltje, gevoed door drie dubbele Mikuni-Solex-carburators. Het geheel leverde zo’n 160 paarden, een verbazingwekkend vermogen voor een atmosferische motor met die cilinderinhoud uit die tijd. De rest is even gesofisticeerd: een manuele vijfbak, vier schijfremmen en vier onafhankelijke wielen.

Een van de mooiste?

Deze GT-R werd alleen aangeboden op zijn thuismarkt. Zijn carrière eindigde abrupt door nieuwe uitstootnormen. Amper 197 exemplaren werden gebouwd en de auto op de foto’s is zeker een van de mooiste. Hij heeft minder dan 23.000 km en werd nauwgezet onderhouden door Japanse specialisten. Bovendien beschikt hij over airco (optie) en het originele reservewiel met gereedschappen. Kortom, een aanrader voor liefhebbers van dit model. Hij wordt verkocht in Monterey op 15 augustus en is naar schatting 150.000 tot 200.000 dollar waard, tussen 135.000 en 180.000 euro.