Het moge duidelijk zijn dat de Cullinan een kleine revolutie teweegbracht bij Rolls-Royce toen hij werd gelanceerd in 2018. De SUV wordt voornamelijk bestuurd door zijn eigenaars en heeft de gemiddelde leeftijd van het clienteel van Goodwood doen zakken van 56 jaar in 2010 naar slechts 43 jaar vandaag. Om dit succesverhaal verder te zetten, heeft de Cullinan de grootste facelift ooit gekregen voor een Rolls-Royce.

Het populairste model van het Britse luxemerk bij uitstek is grondig vernieuwd. Hij ziet er nog steeds meer uit als een grote monoliet dan als een gewone auto, maar de lijst met updates is toch erg lang. De Cullinan Series II geniet onder meer van een volledig nieuwe neus met fijnere koplampen en een nieuwe lichtsignatuur, een verlichte grille en een licht hertekende achterzijde. De SUV kan nu ook voor het eerst op velgen tot 23 inch groot rollen.

Spirit of Ecstasy ook binnenin de Rolls-Royce Cullinan

In het interieur van de Cullinan Series II zit er nu hetzelfde volledig digitale instrumentenpaneel, aanraakscherm en infotainmentsysteem als in de elektrische coupé Spectre. Het klokje op het dashboard van de SUV staat nu boven een kleine Spirit of Ecstasy, die ook verlicht is. Al vind je natuurlijk nog steeds een grotere versie van het beeldje op het puntje van de gigantische motorkap van de SUV.

Dezelfde 6,75 liter-V12 met twee turbo's

Onder de motorkap van de gefacelifte Cullinan heeft Rolls-Royce echter niets gewijzigd. Daar zit nog steeds dezelfde biturbo-V12 van 6,75 liter die 420 kW (571 pk) en 850 Nm ontwikkelt, waarmee de SUV in 5,2 seconden naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid haalt van 250 km/u. De Black Badge is ook nog steeds leverbaar, met 441 kW (600 pk) en 900 Nm om in 4,9 seconden naar 100 km/u te sprinten, al blijft de topsnelheid identiek.

Nog meer personalisatiemogelijkheden

Nog een nieuwigheid voor deze tweede reeks is dat de Cullinan nu nog meer personaliseerbaar is dan ooit. De SUV kan bijvoorbeeld voor het eerst volledig met stof worden bekleed in het interieur! Deze stof is gemaakt uit bamboe en telt maar liefst 2,2 miljoen steken en bijna 17 km aan stikdraad. Het heeft 4 jaar tijd gekost om dit nieuwe bekledingsmateriaal te ontwikkelen. Het is natuurlijk nog steeds een Rolls-Royce. De designers van het merk hebben ook een nieuw motief gecreëerd, geïnspireerd op de wolken die over de fabriek van Rolls-Royce in Goodwood rollen. Het motief heeft tot wel 107.000 perforaties, allemaal tussen 0,8 en 1,2 mm groot! De facelift van de Cullinan SUV is duidelijk meer dan ooit een echte Rolls-Royce...