Deze helm mag je absoluut uniek noemen ! Nadat we de “Bamboo” konden testen kregen we hopen vragen binnen. Wat bracht hen op het idee, hoe verliep de ontwikkeling, hoe verliep de homologatie, … ? Reden genoeg om een afspraak te maken met Claude Morin, stichter en designer van Roof!
De geboorte
Eerst een beetje geschiedenis. Claude Morin zit al sinds de jaren 70 in de motorhelmwereld. In die tijd was hij aan de slag als consultant voor merken als GPA of Levoir, maar besliste uiteindelijk om zijn eigen merk op de markt te brengen. In 1993 startte hij met Roof, met als eerste helm de Roadster Jet. De Boxer kwam in 1996 op de markt en dankzij zijn fenomenale succes, lag die aan de basis van de naambekendheid van Roof. Vandaag zijn we aan de 7de gehomologeerde generatie toe. De 8ste generatie zou in Parijs aan het publiek voorgesteld worden, maar waarschijnlijk zal het toch Milaan worden. We weten haast niets over deze nieuwe generatie, maar die zou fundamenteel verschillend zijn!
Het drama
Alle Roof helmen werden aanvankelijk op de hoofdzetel van het bedrijf in de buurt van Cannes gemaakt. Tot in 2005 de fabriek in de as werd gelegd. Er bleef helemaal niets over. Het was een enorme klap voor het bedrijf en er moesten keuzes worden gemaakt en de fabriek verhuisde naar Vietnam. Het studiebureau, de administratie en de distributie bleef in Frankrijk op de heropgebouwde oude hoofdzetel. De vele reizen naar Azië, een aangeboren nieuwsgierigheid en een zekere interesse voor het milieu zetten Claude Marin er toe aan om de locale natuur te bestuderen. Het idee om de kunststoffen te vervangen door natuurlijke vezels lag als het ware voor de hand.
De nieuwsgierigheid
Na enkele experimenten met plantaardige vezels zoals kokos, hennep, werd uiteindelijk voor bamboe gekozen. Bamboe is poreus en beschikt over uitstekende mechanische kwaliteiten. Bovendien is bamboe een onkruid en heeft de ontginning ervan geen invloed op de ontbossing. De vezels worden door een locale onderneming volgens de precieze aanwijzingen van Roof omgevormd tot matjes. De matjes worden daarop grondig gedroogd en gehard in twee of drie delen, alvorens ze met een epoxy hars tot een helm geassembleerd worden .
Het begin van een nieuw verhaal
Voor de vervaardiging van de vorm wordt er gebruik gemaakt van dezelfde vormen en werktuigen als bij de klassieke helmen. Voor de ontwikkeling van deze “natuur” helm was een jaar nodig en alle Europese homologaties worden met succes gehaald. Roof blijft verder onderzoeken uitvoeren om nog meer natuurlijke grondstoffen te gebruiken bij de productie. De Bamboo ziet er in elk geval verfijnd en verzorgd uit. Om het exclusieve karakter van de helm extra in de verf te zetten, krijgt elke helm een uniek nummer en wordt hij in een imitatie jutte zak met een koordje in leder geleverd.
Beschikbaarheid
De Bamboo kwam in 2007 op de markt maar was zijn tijd (te) ver vooruit en het ecologische debat stond lang nog niet zo centraal als vandaag. Maar toch is zeker nog lang niet te laat, zeker nu er binnenkort gelakte modellen in het zwart of kersrood op de markt komen. Wij hebben de helm al even kunnen testen en hij is net zo comfortabel als hij mooi is. Bovendien kregen we nog nooit zoveel vragen en reacties op een helm. De Bamboo kost 249 € en je kan de beschikbaarheid nagaan bij Jose Manset, agent voor Roof in België, op het nummer 0473 473 777.