De cijfers
De GTD herneemt de 2.0 TDI 170 met common rail, die we eerder al onder de kap van andere modellen mochten ontdekken. Het zijn dan ook stuk voor stuk sportieve wagens: Skoda Octavia RS, Seat Leon FR, Audi TT, … Zijn sportieve roeping staat dus buiten kijf. De cijfers spreken trouwens voor zich: bij 4.200 toeren levert de motor 170 pk, terwijl tussen 1.750 en 2.500 omw het koppel bij 350 Nm piekt. Het is dan ook vrij duidelijk dat de prestaties de naam sportief, waard zijn. Van 0 tot 100 vergaan er 8,1 seconden en de GTD haalt een top van 220 km/u.
Aan de pomp
Tegenover een klassieke benzinemotor kan de GTD een geweldige zuinigheid voorleggen. VW kondigt een gemiddeld verbruik van 5,6 liter per honderd kilometer aan, bij een emissie van 147 gr/km. Sportiviteit en ecologie zijn twee begrippen die eerder contradictorisch lijken, maar door de Duitse ingenieurs met brio aan elkaar worden gekoppeld.
Het oor
Je zal zeggen dat in dit domein de diesel niet met een benzine kan concurreren. Het motorgeluid maakt trouwens dikwijls deel uit van het rijplezier. En het is dus vrij logisch dat het roffelende geluid dat je van een sportieve motor verwacht, niet dadelijk geassocieerd wordt met het klepperende geluid van een diesel… Maar, dat is het verleden ! De TDI’s zijn op common rail overgeschakeld en het typische “VW”-gedreun werd naar de vuilbak verwezen. Bovendien besteedden de ingenieurs nog enkele uren extra, om de klank van de motor naar een mooie sound om te toveren. De stem van de TDI 170 klinkt diep grommend in het interieur door. Rauw en hees, maar toch voldoende gedempt, waarbij het geluid duidelijk uit de inlaat komt. Erg sympathiek ! Toch is er aan de buitenzijde geen twijfel mogelijk: dit is een diesel !
Het oog
Tussen de GTD en GTI is het een spannend “zoek de zeven verschillen” geworden. Motorkap, lichten en radiatorrooster zijn identiek aan die van de GTI, enkel de rode strip ontbreekt ! Achteraan onderstreept een diffuser de sportieve instelling en komt een dubbele chromen uitlaat het geheel kracht bijzetten. Voor een optimaal contact met de bodem werd er beroep gedaan op het sportonderstel dat via 17-duimsschoeisel de liaison verwezenlijkt.
Uitrusting
Uiteraard kan een sportieve wagen niet zonder sportzetels, terwijl het sportstuur met drie spaken, de versnellingsmof en de handrem met leder overtrokken worden. In tegenstelling tot de GTI zijn de stiksels wit in plaats van rood. Ook de zetels zijn in grijs-zwart uitgevoerd en niet het rood van de GTI. Aan de uitrusting worden 7 airbags toegevoegd (knieën inbegrepen), automatische airco, ESP, het winterpack en een uitstekende radio.
Onderstel
Onder het 15 mm lager gelegde koetswerk werden de afstellingen van het onderstel aan de roeping van de GTD aangepast. In optie kan de adaptieve DCC-ophanging besteld worden. Buiten de normale instelling kan de bestuurder dan ook voor comfort of pure sportiviteit kiezen.
Op de weg
Bij het starten is de diesel goed herkenbaar. Ontgoocheling ? Niet echt, nee. Na een korte periode stuurt de motor zijn sympathieke brom naar het interieur, terwijl hij ons een stevige duw in de rug bezorgt. De motor herneemt fluks en trekt erg lineair door. Als jullie rijbewijs niet dadelijk willen verliezen, kan ik jullie alleen maar aanraden om geregeld een blik op de kilometerteller te werpen ! De GTD blijft in bochten mooi vlak en stabiel. Hij is erg efficiënt, maar is toch niet zo speels als bvb een Focus ST. Toch levert hij heel wat rijplezier en zorgt de motor er wel voor dat je snel aan de volgende bocht bent. Vanuit de onderste toerentalregionen tot aan 4500 toeren geeft de TDI het best van zichzelf en je hebt dan al gauw het idee dat je met een diesel met reactiemotor op weg bent. Als aan diens uiteinde nog een DSG gekoppeld wordt, is de GTD gewoon onweerstaanbaar. De versnellingen vliegen erdoor en al gauw komt de kleine jongen in ons wakker, die er plezier in heeft om via de lepels aan het stuur, het gegrom van de motor te laten veranderen !