Het uit zijn as verrezen Saab neemt zijn toekomst in handen en houdt gelijke tred met de technologische evolutie in de sector. Ook de Zweden zien heil in de elektrische auto en stappen in dit avontuur met een speciale versie van de 9-3: de 9-3 ePower. Hoewel het om een prototype gaat dat in Parijs wordt voorgesteld, bouwt Saab ook zeventig exemplaren om te testen in Zweden.
Uitstekende prestaties
Om het ijs te breken, kondigt Saab uitstekende prestaties aan voor een elektrische wagen. De motor van de 9-3 ePower levert niet minder dan 185 pk, stuwt de break (sorry, Sport-Hatch) in 8,5 seconden naar 100 km/u en maakt een topsnelheid van 150 km/u mogelijk.
Warm
Een van de voordelen van werken in het hoge noorden, is dat je de auto in de meest extreme omstandigheden kunt testen. Saab kondigt dan ook trots aan dat de batterij zelfs bij min dertig graden Celsius nog genoeg vermogen levert. Dat is tien graden kouder dan andere batterijen op de markt.
En de batterijen?
Maar waar geraak je die batterijen kwijt? In de ruimte voor de uitlaat en de brandstoftank is er volgens de ingenieurs plaats genoeg voor de lithium-ionbatterijen. Dat garandeert meteen een goede gewichtsverdeling en verstoort het evenwicht van het seriemodel helemaal niet.
Met een autonomie van 200 km scoort Saab beter dan de - toegegeven, nogal magere - concurrentie. Met een klassieke stekker herlaadt de 9-3 ePower in drie tot zes uur en met een speciaal laadstation duurt het uiteraard nog minder lang.
Zeventig exemplaren
Een testvloot van zeventig Saabs 9-3 ePower wordt van 2011 tot 2012 in het dagelijks verkeer getest. Tijdens die testen verzamelt een zwarte doos alle nuttige gegevens. De vloot wordt ingezet in het westen en het oosten van Zweden. Tegen 2015 worden er wellicht zo’n half miljoen elektrische wagens per jaar verkocht en Saab wil meer zijn dan een gewone toeschouwer.