Nu het salon van Parijs nadert met rasse schreden, stuurt Hyundai al wat informatie over de nieuwe ix20. Deze kleine monovolumer uit het B-segment legt enkele interessante troeven voor die er een outsider van maken binnen zijn klasse.
Stijl
Het succes van de ix35 heeft Hyundai gesterkt in zijn stijlkeuze. Een goede reden om die lijn ook een klasse lager toe te passen, op de ix20. Het resultaat mag gezien worden: de ix20 oogt sportief, scherp en misschien een beetje gekunsteld. Aan persoonlijkheid geen gebrek. De ix20 deelt de monovolumegenen met zijn broer, de Kia Venga, maar oogt meer als een SUV. En dat is niet perse een slechte zaak voor het karakter.
Ecologie
Hyundai voorziet elk model van het Blue Drive-pakket, een reeks ingrepen waarmee de Koreanen de emissies en het verbruik drukken. De 1,4-liter diesel stoot zo 114 g CO2/km uit, waardoor hij recht heeft op de overheidskorting van drie procent op de aankoopprijs. Hyundai voorziet twee benzinemotoren en evenveel diesels met vermogens tussen 75 en 125 pk.
Veiligheid
De constructeur loopt al vooruit op de resultaten van de Euro NCAP-testen en is er zeker van dat de ix20 de enige monovolume van dit kaliber wordt die vijf sterren scoort. Het arsenaal veiligheidsvoorzieningen is dan ook compleet, met ESP, ABS en vertrekhulp op hellingen.
Verkoop
De ix20 wordt gebouwd in Tsjechië en staat vanaf november bij de dealers. Hyundai hoopt om volgend jaar 55.000 exemplaren te verkopen. Moet kunnen, want het segment is in volle expansie.