Een dikke seconde verschil na zes uren wedstrijd: de fans werden verwend door de tenoren van een race met een startveld van 74 teams. De overwinning ging naar de regerende kampioenen die opnieuw een belangrijke stap richting titel zetten. Maar het seizoen is nog lang niet voorbij...

Na een wedstrijd die aan een hels tempo werd afgewerkt werd de strijd om de zege werd beslist in een sprint. Het moet gezegd worden dat onze landgenoten in de kopgroep heel wat weerwerk kregen van enkel erg snelle Italiaanse équipes.
Meteen na de start nam Sabino De Castro (BD Racing) het commando. Hij klokte kwalificatierondjes en voor de eerste pitstops bouwde hij een voorsprong op van een halve minuut. Achter de autoritaire leider namen de tenoren hun positie in, met Frédéric Bouvy (Delahaye Racing) voor William Mérafina (TTM) en Michel Simul (Colson Racing). Manu Nava (Acome Racing) was weer de belangrijkste pechvogel, want hij moest opgeven met een kapotte aandrijfas.

Kort na 150 minuten wedstrijd keerde de wedstrijd keerde een eerste keer toen de leider vroegtijdig een pitstop maakte om een leiding van de olieradiator te laten repareren. Team BD Racing verloor een ronde in het avontuur maar ze lieten zich niet ontmoedigen en trachtten met kanontijden de verloren tijd weer goed te maken. Ondertusse kwamen Vincent Vandenabeele en zijn teamgenoten van VW Speed zich in de strijd mengen. Drie teams namen stilaan afstand: Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing), Engisch-Rummens-Bouvy-Coens (Delahaye Racing) en Vandenabeele-Servais-Radet (VV Speed by E-Race).
De laatste formatie was onvrijwillig de hoofdrolspeler van een tweede belangrijk raceincident: 75 minuten voor het einde brak door oververhitte remmen een brandje uit waardoor de VW Fun Cup nr. 54 met een dikke rookpluim tot stilstand kwam bij het ingaan van de dubbele linkse.

De laatste pitstops brachten geen verandering in het klassement. Met de overwinning als inzet trokken Michel Simul en Yannick Rummens de eindsprint aan. De voormalige motard maakte optimaal gebruik van zijn ervaring en won nipt, ondanks kleine problemen: « In de laatste ronden waren de remmen helemaal op. Het was hoog tijd dat de race afgelopen was. Deze overwinning komt op het juiste moment. We doen een uitstekende zaak in het kampioenschap ook al blijven er nog twee races te rijden. »

Het viertal van BD Racing maakte een geweldige remonte en vervolledigden het podium. Ondanks dat ze tot de slotmeters onder druk gezet werden door het Italiaans-Belgische team Lasagni-Bonacini-Cassera-Debrus (Due Gi Promotion) zetten de jongeren Cognon-Lamy-Bollen (666 Racing Team) met een 4de plaats een erg sterke prestatie neer. Verder volgden Van Impe-Leenders-Bentchikou-Du Passage (ASH-PVI), Vernet-Jaggi (Moser-Vernet), Viron-Richard (MTE-Rétrodor), Bigard-Bréard-Bénezet (Orhes Stephya 1) en Benjamin-Albert-Dupont (RDR).

In de categorie "benzine" ging de zege naar Baudart-Lesoinne-Louis (Ball Events) met een knappe 15de plaats algemeen als bonus. Nahon-Montant-Caignie (MZ ADSL Telecom.be) waren de laureaten in de categorie voor tweezitters.

In het kort

- De Castro schrijft geschiedenis. Het betreft slechts de kleine geschiedenis van de VW Fun Cup, maar toch verdient de prestatie van de Italiaanse piloot Sabino De Castro het om onderlijnd te worden. Als eerste dook hij aan het stuur van een VW Fun Cup onder de kaap van 3 minuten op Spa-Francorchamps. Nadat hij zijn tweede rondje aflegde in 2.59.991 deed hij nog beter met een tijd van 2.59.094 ! Verschillende gepatenteerde sprinters hadden die magische grens al wel gebroken tijdens privé-testen, maar deze keer werd de prestatie gerealiseerd tijdens een race en dus vastgesteld door de officiële tijdwaarneming van RIS. Slechts een commentaar: bravo!

- Collectieve sanctie: een veertigtal teams werd achteruit geplaatst op de startgrid omdat ze tijdens de kwalificaties systematisch hun lijnen ruimer hadden gemaakt tot ver buiten de rand van de piste. Vooral op de top van de Raidillon en bij het uitkomen van de Source leken er geen limieten te bestaan.

- Pittig vooraan: door het toeval van de lottrekking en de sanctie voor verschillende tenoren, ging de pole naar Baudart-Lesoinne-Louis, drie ervaren piloten die nooit verwacht hadden dat ze vanaf de pole zouden mogen starten. Zij reden immers met een benzine VW Fun Cup die logischerwijze minder snel is dan de versies met de TDi BlueMotion. Jean-Pierre Baudart, die de eerste relais afwerkte, zag in de eerste kilometers dan ook heel wat concurrenten passeren... Maar, het trio bewees dat deze pole toch geen toeval was met een zege in "benzine" en een uitstekende 15de plaats algemeen.

Uitslag : 1. Simul-Clermont-Systermans (Colson Racing) 112 ronden ; 2. Rummens-Engisch-Bouvy-Coens (Delahaye Racing) op 01’’234 ; 3. Caprotti-Bergamaschi-De Castro-De Castro (BD Racing) op 21’’228 ; 4. Cognon-Lamy-Bollen (666 Racing Team) op 1’27’’256 ; 5. Lasagni-Bonacini-Cassera-Debrus (Due Gi Promotion) op 1’27’’513 ; 6. Van Impe-Leenders-Bentchikou-Dupassage (ASH PVI) op 1’30’’653 ; 7. Vernet-Jaggi (Moser-Vernet) op 2’18’’544 ; 8. Richard-Viron (MTE-Rétrodor) op 1 ronde ; 9. Bigard-Bréard-Bénezet (Orhes Stephya 1) ; 10. Benjamin-Albert-Dupont (RDR) op 2 ronden… 15. Baudart-Lesoinne-Louis (Ball Events), winnaars in "benzine" … 28. Nahon-Montant-Caignie (MZ ADSL Telecom.be) op 5 ronden, winnaars bij de tweezitters, enz.