Voor de start van deze 4 Uren van Spa moesten de Audi’s R8 LMS WRT van Kumpen-Franchi en Verbist-Longin tien plaatsen achteruit op de grid omdat ze na de kwalificaties niet op tijd in het gesloten wagenpark waren. Ze namen een geweldige revanche door hun eerste dubbel van het seizoen te scoren in het Belcar Endurance Championship. De Prospeed Porsche van Goossens-Soulet vervolledigde het podium.

De Audi’s R8 LMS van team WRT verzorgden tot de finish het spektakel en bij het vallen van de finishvlag van deze 4 Uren van Spa lag er tussen de kemphanen slechts drie seconden. De piloten werden alleszins niet geremd door teamorders. « We zijn hier niet bij Ferrari, » lacht Vincent Vosse, een van de bazen van team WRT, sportief. « Ik heb enkel aan Greg en Bert gevraagd om de wagen heelhuids aan de finish te brengen.»

Dat deden de twee grote profs zonder problemen. Na hun zege in de proloog van de 25 Uren VW Fun Cup is dit de tweede opeenvolgende zege voor de tandem Kumpen-Franchi.

« Fantastisch, » juichte de Luikenaar. « Het verschil tussen onze twee wagens was tijdens de race nooit groter dan 6 seconden. We verloren de leidersplaats tijdens onze eerste bevoorrading, maar we kwamen weer aan de leiding na onze laatste pitstop. Door de 20 kg extra ballast moesten we iets vroeger stoppen. Ik liet nieuwe banden monteren en heb in mijn eerste twee rondjes zo hard mogelijk aangevallen om mijn teamgenoten te kunnen counteren.»

François Verbist was erg blij dat het team van zijn papa René, die dit weekend niet aanwezig was, een eerste dubbel scoorde. De teamgenoot van Bert Longin was heel blij: « Natuurlijk had ik graag gewonnen, maar met deze tweede plaats blijven we aan de leiding in het kampioenschap met een punt voorsprong op de andere Audi, maar vooral met iets meer voorsprong op de Porsche. »

De Prospeed 911 GT-R van Maxime Soulet en Marc Goossens nam al vroeg de koppositie over van polehouder Jeffrey Van Hooydonk met de Dodge Viper, maar het duo moest de rol lossen. « Ik kreeg eerst een Drive Through omdat ik bij de start te ver coupeerde op de top van de Raidillon, » vertelde Maxime Soulet, die niet zijn meest gelukkige weekend beleefde. « In het slot van mijn eerste relais verloor ik daarna nogal wat tijd, omdat de banden hun beste tijd hadden gehad. »

De laureaten van de eerste twee races van het seizoen moesten aan een indrukwekkende inhaalrace beginnen. Het leverde hen nog de derde plaats op een ronde achter de winnaars: «Twee ronden voor de finish kon ik de Dodge Viper van Koen Wauters  nog voorbij, » vertelde Marc Goossens. « Het was vandaag niet makkelijk maar het kampioenschap blijft open. Zolder zou ons beter moeten liggen. »

Bij KRK maakte men een positieve balans op na de verdiende 4de plaats met een Dodge die eindelijk betrouwbaar was. « We hebben alleen nog last van het gewicht,» verklaarde de vroegere F3000-piloot. « Ik heb nochtans geprobeerd om de banden te sparen, maar op het einde van een relais reden we op de draad... »

Omdat de tweede Prospeed Porsche al snel op achterstand werd gezet (een lekke band zorgde voor averij, waardoor de mecaniciens 45’ werk hadden), maakte de Lamborghini Gallardo van Niels Lagrange en Dany De Laet de top 5 vol, een ronde voor de Aston Martin DBRS9 van Eddy Renard en Belcar-debutant Michael Schmetz. Op de 7de plaats eindigde de enige overlevende Ferrari van Bouvy-Coens nadat de twee andere 430’s moesten opgeven. De Ferrari van de broers Thiers ging er in Blanchimont hard vanaf wat voor een neutralisatie zorgde na 2 uren wedstrijd.

De Mosler MT900 Mext Racing Team van Olivier Van Oost en Ron Marchal, de snelste in de trainingen, werd 8ste algemeen en domineerde Klasse 4 in GT Open van start tot finish. Twee Porsches, de 997 van vader en zoon Derdaele en de Supercup van Brody, Julien Schroyen en José Schmitz, vervolledigden het podium.

Met een achttiende plaats achter de Saker van Wim Jeuris en Ronald Vetters, de winnaars in de Klasse 3, maakte de BMW 120D van Patrick Beliën en Dimitri Cuyvers zijn favorietenrol in Divisie 2 waar. Nochtans werd het peloton toerwagens in het begin van de race aangevoerd door een andere BMW, die van Wim Lumbeek en Joël Schuybroek. Maar, de zwarte wagen van G&A moest na 15 ronden al opgeven met een kapotte versnellingsbak. « Nadat we al tijdens de trainingen problemen hadden monteerden we de reservebak, maar de zesde versnelling viel weg,» betreurde Schuybroek, die zijn comeback maakte. De M3 GTR van de Verhoevens reed in het begin van de race even aan de leiding, maar halfweg de wedstrijd gaven ze op, waardoor Geoffrey Heyninckx en Jan De Vocht er een dieseldubbel van maakten voor de M3 E46 van de familie Franssen.

De volgende afspraak volgt binnen drie weken in Zolder. Met een verschil van drie punten tussen de leiders wordt het nog spannend...

Race : 1. Franchi-Kumpen (Audi R8 LMS), 95 ronden in 4h00.38.982 ; 2. Longin-Verbist (Audi R8 LMS) op 2.987 ; 3. Soulet-Goossens (Porsche 911 GT3-R) op 1r ; 4. Koen Wauters-Van Hooydonk (Dodge Viper Competition) op 1r ; 5. De Laet-Lagrange (Lamborghini Gallardo) op 2r ; 6. Renard-Schmetz (Aston Martin DBRS9) op 3r ; 7. Bouvy-Coens (Ferrari 430 GT3) op 3r ; 8. Van Oost-Marchal (Bel-P-B/Mosler MT900) op 4r (1ste Klasse 4) ; 9. Derdaele-Derdaele (Porsche 997) op 5r ; 10. Brody-Schroyen-Schmitz (Porsche 997 Cup) op 6r ;… 17. Jeuris-Vetters (Saker) op 9r (1ste Klasse 3) ; 18. Belien-Cuyvers (BMW 120D) op 10r (1ste Divisie 2 Klasse 2 Tourisme)

Kampioenschap : 1.Verbist-Longin (Audi) 58 punten ; 2. Kumpen-Franchi 57 ; 3. Goossens-Soulet (Porsche) 55 ; 3; 4. Wauters-Van Hooydonk 34 ; 5. Ide-Maes (Porsche) 32 ; 6. Bouvy-Coens 29 ;