Met Saab gaat het beter, dank u. Nieuw kapitaal laat het merk toe om weer ademen en zich op nieuwe markten te richten. Na de volledig nieuwe 9-5 lanceert Saab zich in het segment van de cross-overs met de 9-4X, die volgende maand wordt voorgesteld in Los Angeles.

Yankee

Aanvankelijk wordt de 9-4X alleen gecommercialiseerd in de Verenigde Staten. En dat merk je aan de motoren: alleen V6 benzinemotoren. Europa moet tot augustus 2011 wachten en we hopen dat hij tegen dan met een dieselmotor is uitgerust.

Typisch Saab

Deze cross-over neemt de ontwerptaal van het merk over met onder meer de typische voorruit die in de zijruiten lijkt over te lopen. Het typische radiatorrooster zet de toon: dit is een dynamische auto met een slanke achterpartij. Qua afmetingen houdt de 9-4X zowat het midden tussen de 9-3X en de 9-5 berline.

Uitrusting

Saab benadrukt dat de 9-4X eigenlijk een sportieve wagen is. Saab heeft ruim de tijd genomen om het onderstel door te ontwikkelen. De 9-4X is (aanvankelijk) alleen beschikbaar met vierwielaandrijving, waarbij het sperdifferentieel (eLSD) op de achteras tot vijftig procent van het vermogen van het ene wiel naar het andere kan overbrengen.

Ook nieuw zijn Saab DriveSense, een adaptieve schokdemping die alleen beschikbaar is op de Aero-versie, en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging VES. Ook de verlichting is variabel, wat een optimale zichtbaarheid garandeert zonder tegenliggers te verblinden. Bestuurders die het allemaal zelf willen bepalen, kunnen naargelang hun rijstijl voor een comfort-, intelligent- of sport-stand inschakelen. Met de eco-knop wordt het beheer van de automaat en de reactie van het gaspedaal aangepast, goed voor de ecologische impact en jouw portefeuille.

Onder de dingen die het leven aangenaam maken, zien we een in 60/40-verhouding neerklapbare achterbank, een kofferruimte van 485 liter, een achteruitrijcamera, een Bose-audioset met 10 luidsprekers, een 8-duims aanraakgevoelig scherm en een harde schijf die tot 10 GB muziek kan opslaan.

Alleen benzine

De 9-4X wordt aanvankelijk alleen in Amerika op de markt gebracht en dat zie je aan de motoren: een 3-liter V6 met directe injectie en variabele distributie met 265 pk en een 2,8-liter turbo met 300 pk en 400 Nm koppel. Beide versies worden altijd voorzien van een automaat met zes verhoudingen.