In de hallen van het salon is een mooie plaats weggelegd voor de scooters. Vooral de maxiscooters staan in de schijnwerpers.

BMW toont dit jaar twee zeer aantrekkelijke scooters. De C 600 Sport en de C 650 GT delen het onderstel en de motor, maar verschillen door hun aankleding en ambities. De Sport opent de jacht op de Yamaha Tmax, terwijl de GT het einde kan betekenen voor de Suzuki Burgman 650 en mogelijk de verkoop in het segment van de GT-moto’s kannibaliseert.

De licht hertekende Yamaha Tmax levert amper meer vermogen dan vroeger: 46,5 pk, terwijl de BMW 60 pk ontwikkelt. De Tmax zal het moeilijk krijgen om klanten te overtuigen die al enkele jaren uitkeken naar een aantrekkelijk alternatief.

Erg verrassend is Honda, dat met de Integra duidelijk heeft nagedacht over de mobiliteit en de plaats van de tweewieler in de toekomst. Met een verbruik van 3,6 l/100 km benadert de Integra de waarden van een GT-scooter met 125 cc. De nieuwe weg die de Integra inslaat, is innovatief en veelbelovend.

Zulke scooters zijn ongetwijfeld een uitstekende manier om automobilisten te overtuigen van een andere soort mobiliteit.