Op de stand van Subaru prijkt de toekomstige coupé van het merk: de BRZ. Het tentoongestelde model is nog een concept, maar het seriemodel, dat in december onthuld werd in Tokio, is bijna identiek. De BRZ werd samen met Toyota ontwikkeld, dat op het salon ook de FT-86 toont. Een sportieve lijn, een boxermotor (een traditie) en achterwielaandrijving: dat is het recept van de twee auto’s die de echte liefhebbers zullen bekoren.
Zoek de 7 verschillen
De verschillen tussen de Toyota GT-86 (het seriemodel) en de Subaru BRZ zijn miniem. Het gaat vooral om de badge en de voorbumper, lichtjes hertekend op de Subaru. De keuze voor de ene of de andere zal dus vooral afhangen van het merkimago of de nabijheid van een dealer.
Technisch
Subaru stopt zijn lange traditie van vierwielaandrijving, maar dat is een voor een goed doel: de liefhebbers van wendbare en levendige sportwagens plezieren, die zweren bij achterwielaandrijving. We kijken er al naar uit om deze temperamentvolle BRZ te testen. De commercialisatie is voorzien in de loop van dit jaar.
Onderhuids gebruikt deze Subaru een 2.0 viercilinder boxermotor (met twee keer twee vlak tegenover elkaar geplaatste cilinders). Hij gaat 200 paarden zoeken zonder de hulp van een turbo bij een toerental van 7.000 tr/min. Het koppel van 205 Nm wordt geleverd bij 6.600 tr/min. De grote nieuwigheid van de motor zit in het injectiesysteem, dat rechtstreekse en onrechtstreekse inspuiting combineert. Die technologie werd ontwikkeld door Toyota en zou de zuinigheid ten goede moeten komen. De transmissie gebeurt op de achterwielen via een manuele of automatische versnellingsbak (met paletten achter het stuur), allebei met zes verzetten.