Je hoeft niet per se tot het autosalon te wachten om een interessant voorstel te vinden. Heel wat verdelers organiseren het hele jaar door acties. Op het Autosalon van Brussel geldt doorgaans wel dat je er voor alle modellen interessante zaakjes kunt doen.

Hoe betalen
De helft van de aankopen van een nieuwe wagen gebeurt op afbetaling. En de fabrikanten spelen daar op in door zelf, vaak erg interessante, financiële voorstellen uit te werken. Soms zijn de gehanteerde intrestvoeten erg verleidelijk, maar is de korting op de verkoopprijs dan weer lager. Soms kan het dus nog voordeliger zijn om een lening bij de bank af te sluiten. Goed vergelijken voor je ondertekent, is dus de boodschap.

De belastingen
Op de aankoopprijs van je wagen moet je 21% BTW betalen, maar daarna volgen er nog belastingen. Om met je wagen op de openbare weg te mogen rijden, moet je een nieuwe nummerplaat aanvragen, de verkeersbelasting en de zogenaamde Belasting op Inverkeersstelling (BIV) betalen. Sinds 2011 worden deze belastingen geïnd door de gewesten. In Brussel en Wallonië wordt de BIV berekend op basis van het fiscaal vermogen van de wagen. In Vlaanderen wordt die berekend op basis van de CO2-uitstoot, het brandstofverbruik en de euronorm van het voertuig. Goed om weten, Wallonië heft ook eco-malus bij de inschrijving van het voertuig en die wordt proportioneel berekend op de CO2-uitstoot.

De verzekering
Je bent wettelijk verplicht om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA) af te sluiten die bij een ongeval materiële en lichamelijke schade aan derden vergoedt. De jaarlijkse premie hangt af van de auto (merk, motorvermogen, …), jouw woonplaats, jouw leeftijd, enzovoort. Op enkele kleine verschillen na, gebruiken de verzekeraars voor de BA-polis hetzelfde standaardcontract. Als je offertes vergelijkt, kun je dus vooral focussen op de premie. Vraag niet alleen naar de premie die je in het begin moet betalen, maar ga ook na hoeveel ze stijgt als je aansprakelijk bent gesteld voor een ongeval.

Uiteraard kun je ook eigen materiële of fysieke schade verzekeren. Een omnium is aan te bevelen in de eerste jaren na de aankoop of tot je de auto volledig hebt afbetaald. De mini-omnium beperkt zich tot schade door diefstal, brand, glasbreuk, stormweer of een aanrijding met dieren. Leg je weinig kilometers af? Dan is de zogenaamde kilometerverzekering wellicht voordelig.

Het onderhoud
Vraag vooraf aan de dealer hoe vaak jouw wagen op onderhoud moet en hoeveel dit kost. Het is ook nuttig om te weten wanneer extra werkzaamheden uitgevoerd moeten worden (bougies, distributieriem, …). Zo kom je later niet voor verrassingen te staan.
Moderne auto’s behoeven minder onderhoud en geven vaak zelf aan wanneer een onderhoudsbeurt nodig is. Reken op minstens één onderhoud per jaar of 20.000 kilometer. De onderhoudsintervallen verschillen per merk en model, maar hangen ook sterk af van je rijstijl en van het gebruik van de auto. Hou er rekening mee dat het onderhoud bij een dieselwagen duurder is dan bij een benzinewagen. En voor de liefhebbers van grote velgen, geven we nog mee dat ook het wisselen van banden iets duurder uitvalt.

Het verbruik
De laatste factor waar je rekening mee moet houden bij het inschatten van de kost van je wagen: het verbruik. Moderne wagens zijn spectaculair zuiniger geworden. Uit tests van VAB (Vlaamse Automobilistenbond) blijkt dat een dieselwagen gemiddeld 24 procent minder verbruikt dan tien jaar geleden en een benzinewagen zelfs 29 procent.

De officiële verbruikscijfers van de constructeurs zijn gebaseerd op een weinig realistische Europese testcyclus. In de praktijk mag je er van uit gaan dat een benzinewagen 15% meer verbruikt dan de officiële cijfers en een diesel tussen de 25 en 30%. De officiële cijfers mogen dan fors onder het werkelijke verbruik liggen, net omdat ze in perfecte omstandigheden zijn behaald, toch geven ze een basis waardoor je kan vergelijken. Wil je het echte verbruik achterhalen, dan kun je beroep doen op de ervaringen van medegebruikers of van journalisten.