In de Palexpo deed de Chrysler Imperial concept car Rolls-Royce, die enkele meters verder stonden, een beetje blozen. Deze grote auto, 5439 mm lang, dat inspeelt op luxe en elegantie werd in Detroit ook al voorgesteld. Een concept dat duidelijk maakt dat deze constructeur z’n Imperial terug uit de kast wil halen. Ter herinnering, de Imperial bestond al in de jaren 30 en 50.
Indrukwekkend
De Chrysler Imperial gaat niet onopgemerkt voorbij. Hij heeft de look van een vliegdekschip. De ook al indrukwekkende 300C zou er, bijna, naast staan als een banale berline. Het koetswerk van deze krachtige Imperial wordt doorkruist door een strakke lijn dat voor en achteraan neerbuigt. Zijn nobel voorkomen wordt extra in de verf gezet met hoog oplopende motorkap en kofferdeksel, net zoals de 22 duim velgen in aluminium.
Europees ?
Het radiatorrooster doet onherroepelijk denken aan enkele briljante Europese realisaties op het gebied van luxe berlines en limousines. Natuurlijk is dit geen toeval. De V-vorm is duidelijk zichtbaar en de typische Chrysler kenmerken vinden we terug in de koplampen en de bekende vleugels bovenaan het radiatorrooster. Hetzelfde embleem pronkt ook op het kofferdeksel.
Lange Versie
De vergelijking met de 300C dat we eerder maakten was niet volledig onschuldig. Dit concept berust trouwens op het chassis van de 300C, maar wel met een wielbasis van 3123 mm. Uiteindelijk is de Imperial niet enkel langer, maar ook hoger dan de 300C. Onnodig te verduidelijken dat deze Imperial binnenin een rijdend salon is, waarin de passagiers hoger zitten dan in de kleinere broer.
Salon
De deuren gaan op z’n “Frans” open en geven toegang tot een luxueus en high-tech intérieur. Om te contrasteren met de eenkleurige “Bronze Imperial” koetswerkkleur, is het intérieur, voor vier personen, uitgerust met kastanje en beige soepel leer en suèdeleer, met hier en daar enkele nobele houten en blinkend bronzen inlegstukjes. De concept sfeer valt opnieuw op bij het aanzien van de zetels, die zweven als het ware boven de vloer. Ook op het dashboard zijn er enkele zwevende elementen.
Klaar om te rijden
Dit concept heeft recht op een motor. Het gaat om de HEMI van 5,7 liter met 345 pk. Met de automatische versnellingsbak, vijf versnellingen, is de Imperial in staat om 257 km/u te halen, en heeft hij 5.5 seconden nodig om van 0 tot 96 km/u te geraken. De bestuurder heeft een touchscreen ter beschikking om de radio, climatisatie en GPS te bedienen. De passagiers krijgen een mooi overzicht dank zij een voorruit dat doorloopt tot de helft van het dak. ’S Nachts kan gebruik gemaakt worden van diode lichtjes dat voor indirect licht zorgen, of kan men natuurlijk gebruik maken van de gebruikelijke leeslampjes. Klasse en luxe!
Foto’s stand : Vroom.be

Bron : Chrysler