Enkele kleine Italiaanse nieuwtjes (met uitzondering van de RSV4 natuurlijk!).
Behalve de nieuwe kleuren, kon men bij Ducati voor het eerst de aangekondigde succesvolle Monster 1100 bewonderen. Succesvol met de verkoop op alle markten van de 696, maar ook van de GT 1000 Touring, een GT 1000 "Classic" voorzien van een hoog windscherm en een bagagedrager die met evenveel chroom bedekt werd als de bumpers. Momenteel staat er maar één kleur in de catalogus: zwart met witte stroken. Op deze stand vielen wij persoonlijk voor de Sport 1000 voorzien van een integrale en heerlijke retro carrosserie. Niet te vergeten dat Ducati vanaf deze maand oktober aan elke Europese aankoper een rugbescherming biedt. Om de klanten aan de veiligheid te sensibiliseren, maar ook om achter de Europese Unie aan te lopen en zo'n 25.000 levens te proberen redden!
Kleine verrassing bij Aprilia met de Mana 850 GT en de Shiver 750 GT. In samenhang met het voorstel van de Mana 850 GT, die wij trouwens zelf konden testen met enkele toebehoren zoals een windscherm en valiezen. Wij hadden deze motor enorm op prijs gesteld dankzij een uitstekend chassis samen met de handigheid en het plezier van de automatische aandrijving. Het windscherm was naar onze mening een logisch en onvermijdbaar accessoire. Aprilia deed nog beter met een breder windscherm in het reservoir gevoegd dat bovendien regelbaar is om rekening te houden met de overlast vooraan én het onmisbaar ABS systeem. Deze motor verdient beter dan een "succès d'estime".
Hetzelfde recept voor wat betreft de Shiver GT die dankzij dit nieuwe bijvoegsel zijn actieradius zal verbreden en niet meer zal blijven staan bij de rol van nerveuze roadster. Het ABS verschijnt ook hier, alsook logischerwijze op de Dorsoduro, de "supermotard" interpretatie van de Shiver.
Moto Guzzi geniet van de gelegenheid om zijn 1200 Sport 4V voor te stellen, die de 105pk van de Stelvio overneemt, of beter gezegd een winst van 10pk. Uitlaat, doorschijnend achterlicht en Brembo remmen maken het verschil. Voor de rest, beperken de nieuwigheden zich tot de kleur, zoals voor de zwarte V7 Classic, volgens ons minder sexy dan het wit.
Bij Piaggio hebben ze een geniaal idee gehad: zij beseften bij het verder (5 cm) uit elkaar te zetten van de voorwielen van hun MP3, dat het voertuig van categorie verandert en zich kan laten berijden met een autorijbewijs! De voorstijl van de MP3 LT geniet hiervan om zachtjes te evolueren. Maar verbazend is de verschijning van een rem aan de rechtervoet (verplicht om in de categorie te mogen verschijnen van de "driewieler met motor")!