Een ding is zeker, het gebeurt niet elke dag dat onze spionagefotografen een auto betrappen die zowel gecamoufleerd is als voorzien van de Duitse politiekleuren! Een 5 Reeks Touring die trouwens ook een i5 Touring zou kunnen zijn, aangezien de Duitse break van dezelfde motorisaties gebruik zal maken als de berline. En ja, dat betekent ook een ultrasportieve variant van de M-divisie!
Eerst 4 cilinders en dan 6?
De nieuwe BMW 5 Reeks Touring zal dus zowel verbrandingsmotoren als elektrische motorisaties krijgen. In de eerste categorie verwachten we de 520i met 208 pk en de 520d met 163 of 197 pk als hij is uitgerust met xDrive-vierwielaandrijving. Een volledig nieuwe zescilinder-in-lijn op diesel (530d? 540d?) zou ook vanaf 2024 in het gamma moeten verschijnen, aldus de Beierse constructeur.
Twee plug-inhybride 5 Reeks Tourings
BMW heeft onlangs ook de plug-inhybride 530e en 550e xDrive voorgesteld, met in beide gevallen een batterij van 19,4 kWh. Daarmee zou de eerste versie tot 103 km autonomie kunnen halen, terwijl het elektrische rijbereik van de tweede beperkt blijft tot 90 km. Maar waar de 530e 220 kW (299 pk) en 450 Nm haalt, gaat de 550e xDrive tot 360 kW (489 pk) en 700 Nm!
i5 Touring in de lente van 2024
Aan de elektrische kant stuurt de i5 eDrive40 zijn 250 kW (340 pk) naar zijn achterwielen, terwijl de i5 M60 xDrive een tweede elektromotor krijgt voor een totaal van 442 kW (601 pk) en 820 Nm koppel! Dankzij hun batterij van 81,2 kWh kunnen ze respectievelijk een autonomie halen van 582 en 516 km per laadbeurt. Dan valt het nog te bezien of de versies met een grotere koffer dezelfde afstanden kunnen afleggen. De elektrische break wordt officieel onthuld in het voorjaar van 2024.