Tijdens het afgelopen autosalon van München stelde BMW zijn technologische manifest voor in de vorm van een conceptcar met de naam Vision Neue Klasse. Dit was niet enkel een voorproefje op het design van de toekomstige BMW's (met name ter hoogte van de grille), maar ook van hun minimalistische interieur, waarbij reëel en virtueel hand in hand gaan. Maar de conceptcar was vooral de voorbode van het toekomstige en modulaire technische platform van de Beierse constructeur, speciaal ontworpen voor elektrische modellen. Het heet 'Neue Klasse', een verwijzing naar de BMW's uit de jaren 1960-70 met dezelfde naam, die het merk na een moeilijke periode weer naar de voorgrond brachten.
Eerst als iX3 en i3?
Deze technische basis zal dienen als ruggengraat voor heel wat toekomstige elektrische modellen van het merk, in elk formaat. Volgens Frank Weber, bestuurslid van BMW en verantwoordelijk voor ontwikkeling, zal dit toekomstige modulaire platform geschikt zijn voor alles tussen een 2 Reeks tot een X7. De modulaire inborst van dit platform moet het ook mogelijk maken om te spelen met de aandrijflijn, met de mogelijkheid tot voor-, achter- of vierwielaandrijving, afhankelijk van de behoeften.
BMW heeft al bevestigd dat het van plan is om in de nabije toekomst minstens 6 verschillende modellen op het Neue Klasse-platform te lanceren. In eerste instantie zou deze SUV in camouflagepak ervan gebruik moeten maken, met een gelijkaardig formaat als de huidige iX3. Zijn lancering wordt verwacht in de tweede helft van 2025. We weten ook dat hij snel wordt gevolgd door een elektrische berline, op dezelfde grootte als de huidige 3 Reeks.
Technologische sprong voorwaarts
Met deze moderne basis kan BMW een elektrische architectuur aanbieden met ondersteuning voor batterijen op 800 volt, waarmee ze supersnel kunnen worden bijgeladen. BMW zegt zelfs een laadvermogen te kunnen bereiken van maximaal 500 ampère op gelijkstroom, wat in theorie neerkomt op een laadvermogen van 400 kW. Daarmee moet het mogelijk worden om 30% sneller van 10 tot 80% laadniveau te kunnen 'bijtanken' dan bij de huidige generatie.
95 of 120 mm hoge batterijen
Deze Neue Klasse markeert ook de lancering van de zesde generatie elektrische aandrijving (eDrive) van BMW. De kern van deze verandering wordt gevormd door een volledig nieuwe generatie batterijen, met cilindervormige cellen (zoals bij Tesla) in plaats van prismatische exemplaren. Deze nieuwe cellen krijgen steeds een diameter van 46 mm, maar hun hoogte kan variëren volgens de behoeften van het model (95 of 120 mm, met een respectievelijke codenaam 4695 of 46120). Vergeleken met de prismatische cellen van de vijfde generatie eDrive, zou de energiedensiteit met meer dan 20% moeten toenemen. Dankzij verdere verbeteringen qua efficiëntie bij de Neue Klasse-familie belooft BMW een tot 30% grotere autonomie. In het geval van deze toekomstige iX3 zou dit een WLTP-actieradius van meer dan 600 km moeten opleveren.