Akio Toyoda, voorzitter en voormalig CEO van het Japanse Toyota-concern, is een gelukkig man. Zijn bedrijf heeft net een uitzonderlijk jaar achter de rug, met recordbrekende verkoopcijfers. Maar op de 11.233.039 afgeleverde wagens in 2023, waren er slechts 104.018 elektrisch (EV), wat neerkomt op een aandeel van slechts 0,926%. Voor de topman een bevestiging van zijn industriële benadering, waarbij hij van mening is dat de EV's nooit een marktaandeel van meer dan 30% zullen halen, ongeacht de toekomstige technologische ontwikkelingen. Toyoda concludeert daarbij dat de overige 70% opgemaakt zal worden uit auto's op benzine, waterstof, of hybrides.
In deze context gelooft Toyota dat verbrandingsmotoren nog steeds onmisbaar zijn, en dat ze dus verder verbeterd moeten worden. Tijdens een toespraak voor zo'n 200 kaderleden en managers van de Japanse groep, bevestigde Toyoda opnieuw zijn voornemen om een "groot motorontwikkelingsproject" te lanceren. Hij vertelde ook dat verbrandingsmotoren op waterstof een oplossing voor de toekomst zouden kunnen vormen.
Een opmerkelijke verklaring, gezien het grote aantal concurrenten die groots hebben ingezet op elektromobiliteit en daardoor al een houdbaarheidsdatum hebben gekleefd op hun verbrandingsmotoren. Denk maar aan Volvo, Jaguar, Bentley, Buick, Mini of zelfs Chrysler en Aston Martin. Autogroepen als Stellantis beloven zelfs dat ze enkel nog EV's zullen aanbieden tegen het einde van het decennium. Aan de andere kant blijft Toyota overtuigd dat elektrische wagens niet de enige oplossing kunnen vormen om koolstofneutraliteit te bereiken. Iets wat Akio Toyoda wil onderstrepen door te besluiten dat "er een miljard mensen op onze planeet leven zonder toegang tot elektriciteit"...