De vorige XF Sportbrake deed het niet slecht, maar klanten afsnoepen van de BMW 5-Reeks Touring, Mercedes E-Klasse Break en Audi A6 Avant bleek niet zo evident. Nu de Duitse Drie stilaan allemaal vernieuwd worden, kunnen ze in Coventry niet achterblijven.

Platform

Temeer omdat de sedan al sinds vorig jaar op de markt is. Die vierdeursversie zou zijn platform lenen aan de Sportbrake, en het zou ons niet verwonderen als dezelfde motoren hun opwachting maken in de breakversie: het gaat dan om de 2.0D van 163 en 180 pk en 3.0 TDV6 van 300 pk aan dieselzijde. Aan benzinekant is er de 2.0 T van 240 pk, en de 3.0 V6 van 340 en 380 pk.

Aluminium

Op het eerste gezicht lijkt het silhouet van de nieuwe XF Sportbrake niet veel te verschillen van dat van zijn voorganger. Maar onderhuids werden er heel wat kilo’s gewonnen, onder meer door het intensievere gebruik van aluminium. Een concrete lanceringsdatum is er nog niet, maar dat hij in 2017 onthuld zal worden, lijkt zo goed als zeker.