Sinds dit jaar bestaat de basis van het Italiaanse (sub)merk uit twee pijlers: de Abarth 595, die nog steeds op de Fiat 500 gebaseerd is, en de Abarth 124 Spider, het sportieve derivaat van de Fiat 124 Spider. Die is op zijn beurt dan weer de Italiaanse interpretatie van de Mazda MX-5.

Mag het een Competizione of Turismo zijn?

Het Abarth 595-gamma, dat zowel in een gesloten versie als in een cabrioversie verkrijgbaar is, bestaat uit drie uitrustingsniveaus. Er is de “gewone” Abarth 595, met 1.4 viercilinder turbobenzine van 145 pk en manuele vijfversnellingsbak. Daarnaast heb je de 595 Turismo, die zijn vermogen opgedreven ziet tot 165 pk, en de 595 Competizione, die maar liefst 180 pk uit de kleine 1.4 puurt. Alle 595-versies kunnen ook besteld worden met een gerobotiseerde sequentiële versnellingsbak met schakelpeddels. De Turismo en Competizione krijgen bovendien specifieke Koni-dempers.

Van de BiPosto

De Abarth 595 Competizione kan daarnaast ook worden aangestipt met Abarth D.A.M., een mechanisch sperdifferentieel dat ontleend werd aan de Abarth 695 BiPosto. Kies je voor het “Performance Pack”, dan krijg je niet alleen het sperdifferentieel, maar ook specifieke 17-duimsvelgen en kuipzetels met afwerking in koolstofvezel, en enkele kleurrijke personalisatieopties.

Driftkikkertje

Aan de buitenkant krijgt de 595 een bredere luchtinlaat en een duidelijkere diffusorlook achteraan. De lichtblokken werden aan beide kanten hertekend. Met die wijzigingen ziet de Abarth 595 er nog meer als een kleine driftkikker uit. Personaliseren aan de hand van stickers is uiteraard nog steeds mogelijk.

Toon me je zetel…

Binnenin herken je de uitrustingsversie aan de hand van de sportzetels: die zijn met stof afgewerkt in de gewone 595, met leder in de Turismo en zijn heuse Sabelt-kuipjes in de Competizione. Het dashboard krijgt ook een specifieke afwerking naargelang de uitrustingsversie, en dat kan je bij de Competizione zelfs met koolstofvezel laten afwerken.

Digitaal

Binnenin kan je voortaan ook kiezen voor het Uconnect-systeem met 7-duimsscherm in hoge resolutie. Dat is combineerbaar met Apple CarPlay en Android Auto. De kers op de taart is de BeatsAudio-geluidsinstallatie van 480 Watt!

Abarth 124 Spider

De andere pijler van het Abarth-gamma blijft nog steeds de 124 Spider. Diens 1.4 turbobenzine produceert 170 pk en 250 Nm en is gekoppeld aan een manuele zesbak of een sequentiële automaat met schakelpeddels. In 6,8 seconden sprint hij naar 100 km/u en zijn topsnelheid bedraagt 232 km/u. En omdat het oor ook wat wil, is de Record Monza-sportuitlaat standaard!