De banden tussen de C- en de E-Klassen blijven wel het nauwst. Ze zijn immers allebei gebouwd op het modulaire platform dat is afgeleid van de modellen met achterwielaandrijving. Door het gebruik van aluminium zal de E-Klasse beduidend lichter zijn én hij zal groeien qua afmetingen. Meer bepaald de wielbasis kan toenemen waardoor er achteraan in het interieur meer plaats komt.

À la carte
Het gamma van de E-Klasse zal niet beperkt blijven tot een berline en een break. Mercedes zal van dit model meerdere varianten maken: een coupé met vier deuren (CLS en een Shooting Brake), een coupé met twee deuren en een cabriolet.

Onder de motorkap
De nieuweling zal beschikbaar zijn met een ruime keuze aan motoren, zowel vier- als zescilinders. In de wandelgangen is zelfs te horen dat een driecilinder zijn intrede zou doen, net als een zescilinder-in-lijn die daarop gebaseerd is. Wait and see… De AMG-versie herneemt logischerwijs de 4.0 V8 biturbo van de AMG GT, maar dat blok zal nog krachtiger zijn. En om helemaal mee te zijn, zal de nieuwe E-Klasse in een of meerdere versies beschikbaar zijn met een hybride aandrijving.

Gadgets
Ook op vlak van uitrusting zal deze E-Klasse je op je wenken bedienen met ondermeer rijhulp in fileverkeer die dichtbij autonoom rijden zal aanleunen, adaptieve vering en een haast grenzeloze connectiviteit.