Voordat de 'EQ'-benaming verdwijnt uit het Mercedes-gamma, krijgt het huidige elektrische gamma van de constructeur nog een facelift. Updates die volgend jaar logischerwijs beginnen met het vlaggenschip EQS, dat ook als eerste werd gelanceerd van de unieke elektrische modellen. Deze tijdlijn wordt nu bevestigd door onze spionagefotografen, die al een gecamoufleerd exemplaar van de elektrische luxeberline hebben kunnen spotten vlakbij het hoofdkwartier van het merk. Een facelift die blijkbaar synoniem staat voor veel meer dan alleen een cosmetische update...

Lichte cosmetische wijzigingen...

De ultra-aerodynamische druppelvorm van de Duitse berline zal niet veranderen, maar zijn neus zou wel een opfriskuur moeten krijgen. Net als de achterzijde, maar gezien het maar kleine beetje camouflage op het testmodel dat onze spionnen hebben gespot, zullen de veranderingen eerder licht zijn. Interessanter zijn echter niet de uiterlijke wijzigingen, maar wel wat er zich onderhuids afspeelt!

... maar grote technische verbeteringen!

Er gaan namelijk geruchten dat de EVA2-architectuur van de huidige EQE en EQS van deze facelift zou gebruik maken om van 400 naar 800 V over te schakelen! Dat betekent meer efficiëntie en nog snellere laadtijden. De motoren, die momenteel door Valeo worden gebouwd, zouden dan weer worden vervangen door in eigen huis ontworpen units. Daarmee moet de Duitse luxeberline, die nu al meer dan 700 km autonomie haalt met een volle batterij, nog verder kunnen rijden, en vooral een pak sneller kunnen opladen dan het huidige maximum van 200 kW! De bevestiging wordt volgend jaar verwacht, wanneer de facelift officieel wordt voorgesteld.