In 2015 onderging de 911 ingrijpende wijzigingen, met onder meer turbomotoren. Maar dat was uiteindelijk niet meer dan een grote facelift van de 991-generatie, die in 2011 werd voorgesteld. Een nieuwe generatie 911 zit er dus aan te komen, en dat zal de achtste zijn.

Groen offensief

Het volgende model zal geproduceerd worden op een volledig nieuw modulair platform een meer motoren aanbieden. Voor het eerst zal deze legende dus ook een hybride krijgen. Porsche zet dus een groen offensief in, met ook nog zijn hybride Panamera en Cayenne, en met zijn toekomstig elektrisch model, de Mission E.

Managementverklaring

Porsche-CEO Oliver Blume verklaarde onlangs dat de 911 “een goede hybridekandidaat” was. Hybridisering komt niet alleen de prestaties ten goede, maar ook het verbruik. “Omdat elektrificatie gewicht toevoegt, zullen sportwagens langer klassiek achterwielaangedreven blijven dan andere modellen. Maar zelfs de 911 zou deze behandeling normaal moeten ondergaan”, aldus Blume.

Nog steeds atmosferisch

Toch wil dat niet zeggen dat er aan een legende een einde komt, zegt Blume: “Porsche moet nog steeds sportwagens bouwen voor puristen. De 911 krijgt dus twee strategieën: een moderne en een klassieke.” Je hoeft dus niet vreemd op te kijken als je naast een hybride 911 ook een exemplaar met atmosferische motor en manuele versnellingsbak ziet, zoals de 911 R.