Voorstelling

Het aerodynamisme is het sleutelelement qua verbruik. Indien de wagen zich in de lucht een weg moeten banen in plaats van deze te brassen, zal zijn weerstand tegenover de wind en dus ook zijn vordering, drastisch verminderen. Dit werd hier in het bijzonder herwerkt, met als resultaat een mooie Cx van 0,3, of een vermindering van 0,15 eenheden tegenover de standaardmodellen.
Voor wat betreft de banden, werden Dunlop SP10 A gekozen, met een afmeting van 165/70 R14. Tegenover de 195/55 R15 van de basisversie is er minder weerstand bij het rijden. Samen met een nog meer versterkt effect dankzij de drukvermeerdering van de bandenspanning, respectievelijk op 2,9 en 2,7 bars, op de voor en achterbanden. De minder brede banden en de stalen velgen bedekt met volle sierwieldoppen, verbeteren eveneens het aerodynamisme van de wagen.

Om het verbruik te verminderen, is het eerste belangrijkste doelwit de versnellingsdoos. Deze ziet zijn opstelling verlengd en biedt, eens gekoppeld aan een nieuw motorbeheer, uitstekende resultaten.

Uiteindelijk werd de massa verminderd met 80 kilo’s, dankzij onder andere het vervangen van het reservewiel door een antibandenpech kit.

Op de baan

Van buiten gezien moet men een ervaren kenner zijn om een standaard Ibiza te onderscheiden van een Ecomotive. En binnenin is het hetzelfde liedje.
Contact, start en de driecilinder laat zijn typisch geknetter horen. Eerste versnelling ingeschakeld en daar gaan we op de slow motion ! Voor diegene die op lage snelheid wensen te cruisen is de rechter pedaal totaal overbodig ; het is absoluut mogelijk om te schakelen op de slow motion om zo tot aan 50 km/u te geraken... in vijfde ! Op dit regime hamert deze kleine TDI in een maar weinig verheugende klank... Maar ja, hij schiet toch op !

Wij verlaten de bebouwde kom, waar de soepelheid van de motor wonderen doet, om meer kronkelige wegen aan te vallen. De banden met weinig weerstand, al verminderen deze het verbruik, verminderen ook de grip van de banden op het wegdek. Maar bij dagdagelijks gebruik valt dit helemaal niet op en het is vooral het progressieve karakter van zijn reacties die men onthoudt. De driecilinder, ondanks verlengde schakelingen, blijkt van goede wil te zijn. En het is enkel maar op autosnelweg dat de opleving wat zwakjes is in vijfde, en uiteraard nog meer indien de wagen volladen is. Op een autosnelwegtempo moet men toch opmerken dat deze kleine 1.4 TDI amper op 2.250 rpm draait !

Nu komt het moment der waarheid, zijnde het verbruikscijfer ! Tijdens onze testrit van 160 km rond Barcelona en vooral op wegen en autosnelwegen, hebben wij een uitstekend gemiddelde waargemaakt, namelijk 4,3 liters per 100 kilometer. De prestatie is dat dit cijfer bekomen werd door het volgen van een grote massa voertuigen en bij een normaal rijgedrag.

Tarieven en uitrustingen

Het goede nieuws is dat, bovenop zijn economische geschiktheid, deze Ibiza Ecomotive een goed uitgeruste wagen blijft. Voor België bestaat een speciale reeks « ECO LIFE » die voorzien kan worden van het « ECO SPRINT » pack.

Het « ECO LIFE » pack bevat reeds een airconditioning, de elektrische ruiten vooraan, de centrale vergrendeling met afstandsbediening en een anti-carjacking systeem.

Het « ECO SPRINT » pack stelt bovendien de CD MP3 speler voor met bedieningen aan het stuur, de Climatronic, de snelheidsregelaar, de mistlichten vooraan, de spiegels en deurhendels in koetswerkkleur. De prijs van dit pack staat op 750 €, wat een voordeel biedt van 1.903 €.

In optie vindt men het ESP systeem, een radio met tot 6 luidsprekers, een Aux-in, iPod of USB aansluiting, een volumetrisch & periferisch alarmsysteem, gordijnairbags, een snelheidsregelaar, elektrische buitenspiegels en verwarmde zetels.

De prijs van deze Ibiza Eco Life ligt op 13.290 €. En voor een versie met vijf deuren, reken op een extra 500 €.

Besluit

De werkelijke stunt is te komen op dergelijke resultaten in termen van gebruik en uitstoot zonder hiervoor het dagelijkse gebruik op het spel te zetten. Enkel de opleving in vijfde versnelling op de autosnelweg, opwaartse hellingen of bij volle lading, lijden onder de verlenging van de aandrijving. Maar dit vormt geen onoverkomelijk obstakel ! En net zoals zijn tweelingbroer, de Polo Bluemotion, is deze Ibiza Ecomotive een succes ! Wij verlangen nu naar een testrit met een Leon of een Altea Ecomotive…