“Zeg, worden jullie met grote auto’s betaald?” Onze zuiderburen zijn altijd verbaasd over het aantal grote auto’s op de Belgische wegen. “Ach ja, de fleet!” Bedrijfsvloten vormen een zeer belangrijke markt in België, want zowat een op twee verkochte nieuwe auto’s is een firmawagen. Tijd om hier eens nader op in te gaan. Deze keer is het geen gigant als Volkswagen, Audi of BMW maar een kleine speler die de aanval opent op deze erg lucratieve markt.
Huidige situatie
Het Spaanse Seat slaat op de particuliere markt aardig aan, maar bij de professionelen is het andere koek. De reden waarom is eenvoudig: met het merkimago kun je niet echt uitpakken. Het lijkt alsof sommigen nog steeds niet door hebben dat Seat al lang tot de Volkswagen-groep hoort. Dat vertaalt zich nochtans duidelijk in de sterk verbeterde kwaliteit in vergelijking met het Fiat-tijdperk.
Er rest Seat dus nog heel wat werk op het vlak van communicatie. Ondanks een betere herverkoopwaarde, is blijkbaar nog niet iedereen overtuigd van de kwaliteiten van het merk.
Belangrijk
Als een vlootverantwoordelijke moet kiezen welke auto’s hij aanschaft, moet hij met heel wat factoren rekening te houden. Zo wordt de CO2-uitstoot direct belast en bepaalt die ook de aftrekbaarheid. Met de fiscaliteit in het achterhoofd, komt het er dus op aan om de emissies zo laag mogelijk te houden. Maar er komen nog andere factoren om de hoek kijken, zoals de prijs van de banden, de verhouding prijs/herverkoopwaarde, de verzekering, het onderhoudsinterval, enzovoort.
Op wie mikt het merk?
Op iedereen, van de kleinste zelfstandige tot de grootste multinational. In België mag een werknemer die recht heeft op een firmawagen die vaak zelf kiezen. Een troef voor het Spaanse merk, dat zich de laatste jaren heeft opgeworpen als de sportieve poot van de Volkswagen-groep en uitpakt met een erg dynamisch onderstel en krachtige motoren. Zuinige motoren bovendien, wat erg belangrijk is geworden.
De modellen
Bijna veertig procent van de klanten van de Exeo ST-bestaat uit bedrijven, net als bij de Altea XL en de Leon overigens. De voordelen van het merk zijn het aangename rijgedrag (vooral de Leon), de functionaliteit (vooral de Altea XL) en de lage uitstoot van alle modellen.
Ibiza ST
Nog een voorbeeld van een model dat heel wat fleetverantwoordelijken zou kunnen overtuigen, is de Ibiza ST. De leuk gelijnde Spanjaard heeft een verbazend grote koffer, is behoorlijk ruim en stoot heel weinig CO2 uit. Dat zou zelfs klanten moeten overtuigen die gewoonlijk voor een hoger segment kiezen. Die kunnen dan een hele resem opties bijbestellen.
Alhambra
Met dit model wil Seat doorbreken. Grote monovolumers worden gestraft door de nieuwe reglementering voor fiscale aftrekbaarheid. Om de aftrekbaarheid van 75 procent te behouden, mag de CO2-uitstoot maximaal 145 g /km bedragen. Kwestie van de downsizing wat te stimuleren.
Seat speelt hier goed op in met de ruime Seat Alhambra 2.0 TDI, die met 136 pk en vijf zitplaatsen maar 143 g CO2/km uitstoot. Dat zal de liefde voor de grote ruimtewagen zeker aanwakkeren. Samen met tweelingbroer Volkswagen Sharan is de Alhambra de enige met dergelijk lage emissies. Een troef die kan tellen.
De producten beantwoorden aan alle verwachtingen, het merk heeft goed geluisterd naar de markt en de dealers zijn er klaar voor. We wensen hen veel succes op deze moeilijke markt.