Weet je het nog? In 1990, enkele maanden na de commercialisering in Amerika, verscheen de Lexus LS 400 op onze wegen. Het speerpunt van Toyota, aangedreven door een 4-liter V8 met 250 pk, kreeg het Lexus-logo opgespeld en moest het opnemen tegen het beste uit Europa.
Het gamma breidde in 1993 naar beneden uit met de GS 300 (3-liter zescilinder met 220 pk), in 1999 gevolgd door de IS 200 (2-liter zescilinder met 153 pk). Zo ontstond een echt ‘premiummerk’.
Eerste premium en hybride SUV
Een jaar later bracht Lexus de eerste premium SUV op de markt: de RX 300. Nog een jaar later verscheen met de SC430 de eerste cabrio van het merk en in 2002 stelde Lexus de sportieve break IS 200 Cross Sport voor.
De derde generatie van de LS, de LS 430, werd in 2003 gelanceerd, terwijl de RX 400h zich in 2004 ontpopte tot de eerste hybride SUV op de markt. De nieuwe generatie van de IS kwam in 2005 op de markt, net als de GS 450. Zowat een jaar later verschenen de LS 460 en de LS 600h op het appel, in 2009 kwam de RX 450h.
Topjaar 2006
In 1990 moest het nieuwe luxemerk van Toyota zijn reputatie nog vestigen . De eerste jaren bleef de verkoop dan ook beperkt tot een honderdtal exemplaren per jaar. Met de komst van de IS 200 en de RX 300 namen in 2006 de verkoopcijfers een hogere vlucht: 1.272 exemplaren.
Nieuwigheden
Lexus België heeft grote verwachtingen voor 2011 en wil 1.500 exemplaren slijten. Het rekent hierbij vooral op de uitbreiding van het IS-gamma en de komst van de CT 200h. De IS 200d, voorzien van een ‘zwakkere’ 2,2-liter diesel met 150 pk, kost minstens 30.900 euro. Voor de F-Sport Pack betaal je 35.980 euro, voor de Luxury Pack 37.850 euro. Elke versie is voor 75 procent fiscaal aftrekbaar.
De gloednieuwe CT 200h kan rekenen op dezelfde overheidskortingen op de aankoopprijs als de Toyota Prius. Zijn prijs schommelt tussen 28.900 en 40.740 euro voor de Luxury Pack. De eerste leveringen zin voorzien voor maart 2011, maar je kunt de CT 200h nu al bestellen bij de dealers.