Zoek de 7 verschillen

Hoe moet je deze drieling uit elkaar houden? De Skoda onderscheidt zich door zijn neus en zijn bumper. Laten we het maar meteen zeggen, de snoet wekt niet bepaald veel emoties op. Achteraan is het verschil beter merkbaar: het onderste deel van de kofferklep is niet meer zwart gekleurd (zoals bij de up!) maar heeft dezelfde kleur als het koetswerk. Wat de afmetingen betreft, zitten we nog altijd bij de lichtgewichten: de Citigo is 3,56 meter lang.

Simply clever

Skoda voert niet ten onrechte de slogan Simply clever, zelfs voor een stadswagen met zulke kleine afmetingen als de Citigo. Het eenvoudige en praktische interieur beschikt over enkele ingenieuze oplossingen. We vinden er flessenhouders op de rugleuning van de voorstoelen, een haakje voor een handtas aan het deksel van het handschoenvak, opbergnetten aan de zijkant, meerdere opbergvakken, haakjes om je kleren op te hangen en zelfs een plekje voor jouw favoriete foto’s.

Ruime maar slordige koffer

Voor deze categorie en afmetingen heeft de kofferruimte respectabele afmetingen: van 251 tot 951 liter met neergeklapte achterbank (1/3-2/3). Dat stellen we zeker op prijs, maar we betreuren de slordige afwerking. De bagageruimte ziet er armoedig uit en de wielkasten zijn niet eens met tapijt bekleed (krassen zijn dus gegarandeerd). Bovendien biedt de Citigo verhoogde geen dubbele bodem, waardoor de neergeklapte bank een onpraktische hindernis wordt.

Veiligheid

Net als de Mii en de up! is de Citigo beschikbaar met City Safe Drive. Dat is een systeem dat de auto bij snelheden tot 30 km/u automatisch afremt. Dat komt verstrooide bestuurders goed van pas. Nog op veiligheidsvlak scoort de Citigo vijf sterren bij de crashtesten van EuroNCAP. Een minimum tegenwoordig? Ja, maar voor zo’n kleine auto is dat zeker niet vanzelfsprekend.

Uitrusting

Het lederen stuurwiel, de smartphonesteun, de iPhone-lader, de radio met aux-poort, de elektrische ruiten, de lichtmetalen velgen, in de hoogte verstelbare voorzetels, manuele klimaatregeling, elektrische zijspiegels: de Citigo kan uitgerust worden als een grote.

We betreuren echter vier zaken: aan de kant van de bestuurder kun je de passagiersruit niet bedienen, er is slechts één handgreep (voor de passagier voorin), er is geen USB-poort en de achterruiten klappen alleen open naar de buitenkant. Tot zover mijn muggenzifterij.

En dan is er nog het infotainmentsysteem Move&Fun. Dit draagbare systeem geeft toegang tot de gps-navigatie, de telefoon en andere informatie (boordcomputer). Het ziet er goed en volledig uit, maar de ergonomie is zeer mysterieus en de navigatie is niet duidelijk genoeg.

Plaats genoeg?

Uw dienaar heeft iets weg van een ladder, ik ben dus niet van de kleinsten. In stadswagens veroorzaakt dat meestal een ernstig probleem, maar niet in het trio up!/Mii/Citigo waarvan de instellingen voldoende toereikend zijn om personen van alle groottes te ontvangen. Nochtans is het stuurwiel niet in de diepte regelbaar. Wat wil het publiek nog meer? Misschien een vlottere toegang tot de achterste plaatsen, die beperkt is met vijf deuren en problematisch met drie deuren.

Rijcomfort

Het rijcomfort is op de afspraak in de Citigo. De motoren zijn stil, er is zowel voorin als achterin meer dan genoeg ruimte en de schokdempers filteren opmerkelijk goed. Kortom, de Citigo kan ook buiten de stad gebruikt worden.

Twee motoren

Eigenlijk is er maar één motor, maar met twee vermogens. De kleine 1.0 driecilinder ontwikkelt 60 of 75 pk. Het verbruik is belachelijk laag, zeker in de GreenTec-versie die 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 96 g/km belooft.

Er komt ook nog een CNG-versie (aardgas) met 79 g CO2/km en, interessanter voor ons, een gerobotiseerde vijfversnellingsbak.

Pittige en verfrissende cocktail

Met kleine stadswagens moet je niet opscheppen, maar ze hebben meestal wel een gezond en op de limiet ook speels weggedrag. De kleine wielen bieden weinig weerstand tegen een drift, die altijd geleidelijk verloopt. Voor wie wil spelen, is de Citigo een leuk autootje dat herinnert aan enkele GTI’s uit de glorietijd. Voor andere bestuurders is de Citigo een gezonde formule die je nooit angst zal aanjagen. Zelfs uitgeschakeld houdt het ESP altijd een oogje in het zeil.

Tot slot de vraag hoe de motor presteert. Met een identiek koppel draaien de twee motoren bijna hetzelfde tot ongeveer 4.000 tr/min. Je hebt het al begrepen, onze voorkeur gaat uit naar de kleine versie met 60 pk. Hij is soepel en rond en volstaat ruimschoots voor gebruik in en rond de stad. De versie met 75 pk klimt met verve in de toeren en toont zich meer op zijn gemak op een heuvelachtig parcours. Maar is het sop de kool waard? De vraag stellen is ze beantwoorden.