We maakten nog maar net kennis met de nieuwe i30 vijfdeurs of daar staat de gloednieuwe breakversie al te trappelen. Hyundai wacht niet tot het salon van Genève opent en geeft nu al de eerste foto's vrij.

Net als de vijfdeurs werd de i30 Wagon voor en door Europeanen ontworpen in het Duitse ontwikkelingscentrum en gebruikt hij massaal onderdelen van Europese toelevanciers. Beide modellen werden parallel ontworpen om een coherente stijl te garanderen.

De snoet met zeshoekige grille bleef hetzelfde, maar vanaf de B-stijl is alles anders aan de i30 Wagon. De daklijn loopt verder door naar achteren en vormt een sportieve boog, terwijl een horizontale karakterlijn in de flank eindigt in de nieuwe achterlichten. De achterruit buigt rond de D-stijlen voor meer licht in het interieur en een beter zicht schuin achteruit.

Kus van de juf en bank vooruit

Het resultaat is een break die 18,5 cm langer is dan de berline en er, net als de grotere i40 Wagon, sportief uitziet. In dit segment verlangt de klant uiteraard meer dan een mooie look. Met de zetels op hun plaats kun je 528 liter bagage meenemen tegenover 378 liter in de vijfdeurs. Met de achterbank neergeklapt verdrievoudigt dat volume tot 1.642 liter. Daarmee behoort de i30 Wagon tot de beste leerlingen van de klas. Hyundai zet weer een mooie stap voorwaarts waardoor de i30 Wagon een taaie klant wordt voor de Opel Astra Sports Tourer, de Ford Focus Clipper en co.

Garantie

De nieuwe i30 Wagon krijgt dezelfde benzine- en dieselmotoren als de vijfdeurs (90 tot 135 pk). Op de Belgische markt zijn ze allemaal voorzien van het zogeheten Blue Drive-pakket met start-stopfunctie, banden met lage rolweerstand en intelligente alternator. Om twijfelaars over de streep te trekken, biedt Hyundai vijf jaar fabrieksgarantie aan.