Dieet
Om auto’s minder vervuilend te maken, moet je ze minder laten verbruiken. Het recept is eenvoudig: zorg ervoor dat de auto minder gehinderd wordt om zich voort te bewegen en de motor zal minder energie vragen.
En minder brandstof betekent minder CO2. Skoda gebruikt hetzelfde recept als zustermerken Volkswagen en Seat: kleine motoren, banden met lage rolweerstand, een start-stopsysteem, een fijner profiel voor een betere stroomlijn en dus minder luchtweerstand.
Onder de kap
De Fabia, de Fabia Combi en de Roomster krijgen een nieuwe motor onder de kap, een typisch voorbeeld van downsizing. Het 1.2 driecilindertje levert 75 pk en, belangrijker, 180 Nm koppel bij 2.000 tr/min en wordt gekoppeld aan een manuele vijfbak. Bij de Yeti, de Octavia en de Superb (ook de Combi) wordt die taak door de 1.6 TDI overgenomen. De viercilinder levert 105 pk bij 4.400 tr/min en een koppel van 250 Nm tussen 1.500 en 2.500 tr/min.
CO2 en premies
Bij de Fabia en de Fabia Combi daalt de CO2-uitstoot van 99 naar 89 g/km. Een knappe prestatie, maar zonder gevolg voor je portefeuille. De overheidskorting op de aankoopprijs bedraagt immers nog altijd vijftien procent. Onder de kap van de Roomster stoot diezelfde motor 109 g/km uit, waardoor hij recht heeft op een overheidskorting op de aankoop van drie procent.
De Octavia Combi stoot net zoveel CO2 uit als de Roomster, maar de Octavia berline houdt het op 99 g/km. Bij de Superb stoten zowel de berline als de Combi 114 g CO2/km uit. De Yeti ten slotte is de enige die geen overheidskorting op de aankoop kan binnenrijven. Toch mag voor een auto van dit type het resultaat best gezien worden: 119 g CO2/km.
Onderweg met de 1.2 TDI
In vergelijking tot de luidruchtige1.4 TDI die hem voorafging, is de nieuwe 1.2 TDI discreter. Maar spectaculaire acceleraties hoef je niet te verwachten. Het komt erop aan niet in slaap te vallen en geregeld naar de versnellingspook te grijpen. Maar zelfs als je het uiterste uit de motor perst, blijft hij erg zuinig.
Om meer dan 5,5 l/100 km verbruiken, moet je als een gek te werk gaan en rijden als een autoracer. Met een lichte rechtervoet is het absoluut mogelijk om minder dan 4 l/100 km te verbruiken. En als we erg voorzichtig reden, daalde het verbruik zelfs onder 3 l/100 km.
In de Roomster is de 1.2 TDI minder op zijn gemak en als je wilt meestromen in het verkeer moet je het gaspedaal vaak tot op de vloer drukken. De prestaties zijn dan erg nipt, maar het verbruik blijft heel bescheiden.
De berlines
Ik kon het eerst zelf niet geloven, maar dankzij een erg voorzichtige rijstijl slaagde ik erin om met de Octavia maar 3,3 l/100 km te verbruiken. Bij een vlottere en meer realistische rijstijl schommelde het verbruik tussen 4,8 tot 5 l/100 km. In de Superb moet je er enkele deciliters bijtellen.
De 1.6 TDI is trouwens een erg aangename reisgezel. Hij is discreter en trilt minder dan de 1.2 TDI en presteert zoals het hoort. Wel jammer dat de versnellingsbak maar vijf verzetten telt. We zouden er een zesde aan toevoegen voor een betere spreiding en nog vlottere prestaties.
Uiteindelijk overtuigden de Octavia, de Superb en de Yeti ons het meest. Die koppelen een laag verbruik en lage uitstoot aan goede prestaties en rijplezier. De Fabia en de Roomster verbruiken verbazend weinig, maar dat vertaalt zich ook in erg nipte prestaties.