Ecologie heeft ook zijn leuke kanten. Om het verbruik te doen dalen, verkleinen de ingenieurs de cilinderinhoud. Dat zou de prestaties kunnen verminderen, maar doorgaans volstaat een turbo om de verloren pk’s terug te winnen. En in dit geval wordt er zelfs een tweede turbo gemonteerd voor enkele paardjes extra.
Minstens V8
BMW vervangt zijn V8 door een V8. De oude, 4,8-liter grote motor leverde 367 pk. Een mooi vermogen, maar in vergelijking met zijn opvolger eerder een mager beestje. De nieuwe 4,4-liter (400 cc minder) V8 zet niet minder dan 407 pk op de tabellen. We kennen hem al uit de 5- en de 7-Reeks maar nu huist hij ook onder de kap van de Wiesmann MF4.
Meer is beter
Nog niet genoeg? Geen nood, kies dan meteen voor de MF5. Die was tot nu toe voorzien van de schitterende atmosferische 5-liter V10 met 507 pk. Nu schakelt hij over op een ‘kleine’ 4,4-liter V8, afkomstig van BMW Motorsport, die ook al de X5 M en de X6 M aandrijft. De turbo’s blazen de MF5 vooruit en maken een vermogen van 555 pk mogelijk. Goed voor een spurt van 0 tot 100 km/u in 3,9 seconden en een topsnelheid van 311 km/u.