Nog geen facelift…tot nu toe !
Onlangs kreeg de Octavia een kleine facelift wat hem frontaal gezien het flair van de Superb bezorgde. Maar de RS-versie en de Scout behielden hun oude smoeltje…tot nu toe dan toch. Onder de kap van deze Octavia werd er wel gemoderniseerd en zo kreeg de TDI de common-rail gemonteerd terwijl je in optie zelfs voor de schitterende DSG met zes verhoudingen kan kiezen.
Om de RS te herkennen hoef je helemaal geen specialist van het Tsjechische merk te zijn. Je vindt het RS-teken zowat overal op de wagen en het is moeilijk om naast de spoilers en de specifieke velgen te kijken. En toch…bestel hem in een donkere kleur en niemand zal hem opmerken…in zijn schaapskleren.
Gedempte grom
Om aan de euro-5 normen te kunnen voldoen moesten de pompinjectoren de plaats ruimen voor de gekende common-rail. Toch bleven het vermogen en het koppel met 170 pk en 350 Nm identiek. Het gekende gegrom van de TDI behoort echter tot het verleden. Het geklepper van voorheen is nog slechts een vage herinnering en als hij nog wat gromt dan is het erg gedempt. En al dat leuks wordt nog leuker wanneer de TDI aan de duivelse DSG wordt gekoppeld want dan biedt hij pakken verbazend rijplezier.
Nog voor je het rechterpedaal nog maar bekeken hebt heeft de DSG al enkele gangen naar beneden geschakeld en geeft hij de relatief zware Octavia (1455 kg) vleugels. De flukse en soepele motor stuwt de Octavia naar een top van 223 km/h en het vraagt slechts 8,3 sec om het sprintje van 0 naar 100 af te leggen. De versnellingsbak schakelt ongelooflijk vlug en zolang je hem in D laat staan gebruikt hij vooral de lagere toerentallen. De Sport-modus is minder aangeraden want die houdt de motor te lang in de hoge toeren, wat bij een koppelrijke motor als deze niet echt past. Maar je kan ook zelf de versnellingen veranderen met de pook die jammer genoeg in de verkeerde richting werkt of met de lepels die aan de achterkant van het stuur geplaatst werden.
Homogeen
Met zijn zowel qua vermogen als qua koppel beheerste 4-cilinder voelt de Octavia erg homogeen aan. Het koppel brengt de voortrein nooit in moeilijkheden en de wagen stuurt scherp en precies. Tegenover krachtige 6- of 8-cilinders komt de 4-cilinder van de RS misschien wat bleekjes over maar aan de andere kant voelt hij vrij licht aan en heeft de auto een uitstekende gewichtsverdeling. Hierdoor krijgt de Octavia RS een erg efficiënt weggedrag mee. De RS rijdt erg makkelijk en gehoorzaamt zonder morren de bevelen van de bestuurder. De demping houdt de wagen mooi vlak op de baan en zorgt ervoor dat de RS geen rare capriolen maakt, zonder dat je wervelkolom het daarbij te erg te verduren krijgt. De goed bestudeerde stuurinrichting zit op hetzelfde niveau en zorgt ervoor dat de eerste stuuruitslag ook steeds de juiste is.
Behouden comfort !
Toch is deze Octavia niet volledig op sport gericht en behoudt hij een behoorlijk comfortniveau. De specifiek voor de RS voorziene stoelen omvatten het lichaam erg goed en bieden toch het nodige comfort. Met de komst van de common-rail ging de geluidsproductie een heel stuk naar beneden, terwijl het ophangingscomfort voor een sportieve berline erg correct is. Maar het grote voordeel van deze Octavia is toch zijn binnenruimte. Je zit ruim en makkelijk en de koffer mag tot de grootsten uit de categorie gerekend worden. En als je voor de break kiest kan je zonder moeite als koerier … express aan de slag. Het geheel wordt wel wat serieus gepresenteerd maar de afwerking en de materiaalkeuze mogen gerust naast die van meer prestigieuze berlines geplaatst worden.
Geen aanslag op je portefeuille
Met een prijs van 27.900 € mag je de Octavia RS zeker een koopje noemen. Als je de DSG erbij wil moet je 1600 € extra ophoesten. Voor zij die toch nog een keer willen nadenken alvorens ze een dergelijk bedrag neertellen, willen we toch zeggen dat de serie-uitrusting werkelijk “compleet” is. Zowat alles wat een auto leuk maakt zit er seriematig op: Xenon-verlichting, automatische airco, tapijtjes, radio CD/MP3, stuur en versnellingsmof in leder, metaalkleur enz…
Het verbruik schommelt rond de 7,2 l/100 km en blijft dus, zeker gezien de prestaties, prima binnen de perken. Volgens Skoda bedraagt de CO2-uitstoot 159 gr/km.
Conclusie
Zelfs met RS-tekens en een motor van 170 pk blijft de Octavia een redelijke maar kwaliteitsvolle wagen. Als je zijn krachtige motor aan de bliksemsnelle DSG koppelt wordt de RS een verduiveld efficiënte rijmachine die een pak rijplezier biedt. En voor die prijs… zou het jammer zijn om voor een minder prestigieuze versie te kiezen.